Emne 4: Kommunikasjon og samarbeid
Emnefakta
- EmnekodePSYKH4
 - StudieprogramPsykisk helsearbeid
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 4: Kommunikasjon og samarbeid
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper relatert til kommunikasjon med mennesker med ulike psykiske lidelser
 - har innsikt i relevant lovverk som omhandler taushetsplikt og GDPR i arbeid med psykisk syke
 - har bransjekunnskap om frivillige organisasjoner og nettverksbygging relatert til psykisk helsearbeid
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen konflikt og konflikthåndtering, samt trusler og vold i møte med psykisk syke
 - forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og tverrkulturell kommunikasjon i arbeid med psykisk helsearbeid, sett i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om relasjonskompetanse i praktisk arbeid rettet mot mennesker som har en psykisk lidelse
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i relasjonsbygging med psykisk syke barn
 - kan anvende relevante teknikker ved analysering og bearbeidelse av reaksjoner og hendelser i møte med psykisk syke
 - kan kartlegge en situasjon innen psykisk helsearbeid knyttet til vold og trusler, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer ved kollegabasert veiledning relatert til psykisk helsearbeid
 - har utviklet en etisk grunnholdning ved etablering, opprettholdelse og avslutning av relasjoner innen psykisk helsearbeid
 - kan utføre tverrfaglig samarbeid for et helhetlig tjenestetilbud innen psykisk helsearbeid
 - kan bygge relasjoner med psykisk syke pasienter, brukere og deres pårørende, for å kunne ivareta individuelle behov ved veiledning og rådgivning
 - kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder for konflikthåndtering i møte med psykisk syke
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 84 Time(r)  |  
Selvstudie  | 151 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon med mennesker med ulike psykiske lidelser
 - Samtaler av støttende og innsiktsrettet karakter
 - Samarbeid med brukere, deres representanter og pårørende
 - Veiledning og rådgivning overfor bruker og pårørende
 - Kollegabasert veiledning
 - Tverrfaglig samarbeid
 - Nettverksbygging
 - Frivillige organisasjoner
 - Konflikt og konflikthåndtering
 - Trusler og vold
 - Taushetsplikt og GDPR
 - Botilbud – Hverdagsrehabilitering - Velferdsteknologi
 - Utdanning -, sysselsetting -, arbeid -, og botilbud som finnes
 - Tverrkulturell kommunikasjon
 - Profesjonell distanse og nærhet i balanse
– Å være til stede uten å ta med seg alt hjem 
4b. Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse
- Relasjonskompetanse 
- Relasjonen mellom fagutøver
 - Bruker/pasient og pårørende
 
 - Etablering, opprettholdelse og avslutning av en relasjon
 - Analysering og bearbeidelse av reaksjoner og hendelser
 - Håndtering av ulike følelser og reaksjoner
 - Vedlikeholde allianser og kontaktforhold over tid
 - Tverrfaglig samarbeid for et helhetlig tjenestetilbud
 - Relasjonsbygging ved utfordrende atferd
 - Relasjonsbygging med psykisk syke barn
 
