Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodePSYKH3
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
3a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
3b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
3c. Behandlings- og omsorgsmodeller og tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike psykiske lidelser som angst, depresjon og psykosetilstander
- har innsikt i behandling, terapiformer og omsorgsmodeller som anvendes i psykisk helsearbeid
- har bransjekunnskap og kjennskap til de mest brukte legemidlene innen psykisk helsearbeid og virkning og bivirkning av disse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om opplæringstilbud, bo- og dag-, aktivitets- og arbeidstilbud for mennesker med en psykisk lidelse
- forstår egen bransjes betydning ved forebygging og tidlig intervensjon i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander og ulike former for behandling i arbeid med mennesker med psykiske lidelser
- kan anvende relevant velferdsteknologi i arbeid med psykisk syke
- kan finne informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter som belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i psykisk helsearbeid
- kan kartlegge behov for iverksetting av tiltak, rettet mot barn av psykisk syke foreldre/omsorgspersoner
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper knyttet til arbeid med traume og kriseutsatte
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med psykisk syke og deres pårørende
- kan utføre forebyggende tiltak rettet mot mennesker med selvmordstanker
- kan bygge relasjoner med fagfeller, behandlingsnettverket og på tvers av instanser i arbeid med Recovery
- kan utvikle arbeidsmetoder som fremmer fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter i arbeidet med mennesker med psykiske lidelser og funksjonshemming
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 92 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
3a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- Angst, fobisk angst og tvangslidelser
- Psykotiske tilstander
- Stemningslidelser/affektive lidelser: depresjon og bipolare lidelser
- Nevrotiske og behandlingsrelaterte lidelser
- Schizoid og schizotyp personlighetsforstyrrelser
- Selvmord og selvmordsforsøk
- Spiseforstyrrelser
- Organiske lidelser
- Psykiske lidelser hos mennesker med funksjonshemming
- Rusmiddelproblem
- Rusproblematikk og dobbeltdiagnose
- Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
- Forebygging og behandling
- Rehabilitering
- Barn av alvorlig syke foreldre
- Psykososiale problemer hos barn og unge
- Psykiske lidelser hos barn og unge
- Kriser og traumer: dissosiative og posttraumatiske (PTSD) lidelser
3b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
- Brukerstyrte tiltak
- Kartlegging av behov
- Arbeid med planverktøy
3c. Behandlings – og omsorgsmodeller. Tiltak
- Egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
- Bruker-, mestrings- og forebyggingsperspektivet
- Tidlig intervensjon og krisehåndtering
- Behandlingsnettverk – fra første kontakt til tilfriskning
- Medisinsk behandling
- Brukerstyrte tiltak
- Recovery
- Fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter som fremmer samarbeid med nærmiljøet og ulike frivillige organisasjoner
- Psykiske lidelser, fysiske aktivitet og ernæring