Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodePSYKH3
 - StudieprogramPsykisk helsearbeid
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
3a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
3b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
3c. Behandlings- og omsorgsmodeller og tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike psykiske lidelser som angst, depresjon og psykosetilstander
 - har innsikt i behandling, terapiformer og omsorgsmodeller som anvendes i psykisk helsearbeid
 - har bransjekunnskap og kjennskap til de mest brukte legemidlene innen psykisk helsearbeid og virkning og bivirkning av disse
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om opplæringstilbud, bo- og dag-, aktivitets- og arbeidstilbud for mennesker med en psykisk lidelse
 - forstår egen bransjes betydning ved forebygging og tidlig intervensjon i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander og ulike former for behandling i arbeid med mennesker med psykiske lidelser
 - kan anvende relevant velferdsteknologi i arbeid med psykisk syke
 - kan finne informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter som belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i psykisk helsearbeid
 - kan kartlegge behov for iverksetting av tiltak, rettet mot barn av psykisk syke foreldre/omsorgspersoner
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper knyttet til arbeid med traume og kriseutsatte
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med psykisk syke og deres pårørende
 - kan utføre forebyggende tiltak rettet mot mennesker med selvmordstanker
 - kan bygge relasjoner med fagfeller, behandlingsnettverket og på tvers av instanser i arbeid med Recovery
 - kan utvikle arbeidsmetoder som fremmer fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter i arbeidet med mennesker med psykiske lidelser og funksjonshemming
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 92 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- Angst, fobisk angst og tvangslidelser
 - Psykotiske tilstander
 - Stemningslidelser/affektive lidelser: depresjon og bipolare lidelser
 - Nevrotiske og behandlingsrelaterte lidelser
 - Schizoid og schizotyp personlighetsforstyrrelser
 - Selvmord og selvmordsforsøk
 - Spiseforstyrrelser
 - Organiske lidelser
 - Psykiske lidelser hos mennesker med funksjonshemming
 - Rusmiddelproblem
 - Rusproblematikk og dobbeltdiagnose
 - Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
 - Forebygging og behandling
 - Rehabilitering
 - Barn av alvorlig syke foreldre
 - Psykososiale problemer hos barn og unge
 - Psykiske lidelser hos barn og unge
 - Kriser og traumer: dissosiative og posttraumatiske (PTSD) lidelser
 
3b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
- Brukerstyrte tiltak
 - Kartlegging av behov
 - Arbeid med planverktøy
 
3c. Behandlings – og omsorgsmodeller. Tiltak
- Egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
 - Bruker-, mestrings- og forebyggingsperspektivet
 - Tidlig intervensjon og krisehåndtering
 - Behandlingsnettverk – fra første kontakt til tilfriskning
 - Medisinsk behandling
 - Brukerstyrte tiltak
 - Recovery
 - Fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter som fremmer samarbeid med nærmiljøet og ulike frivillige organisasjoner
 - Psykiske lidelser, fysiske aktivitet og ernæring
 
