Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
Emnefakta
- EmnekodePSYKH2
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovverk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonsplikt i arbeid med psykisk syke
- har innsikt i lovverk som omhandler brukerrettigheter og samtykkekompetanse for psykisk syke, samt forordninger som ivaretar pasientens rettsikkerhet og menneskeverd
- har bransjekunnskap om psykiatriens historie og ulike forståelsesmodeller for psykiske lidelser
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen arbeid med individuell plan rettet mot psykisk syke
- forstår egen bransjes betydning av psykisk helsearbeid i Norge og i lokalsamfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante faglige verktøy for å kartlegge behov for bistand til mennesker som har en psykisk lidelse
- kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har en psykisk lidelse
- kan finne informasjon og aktuelt fagstoff om reell brukermedvirkning og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i psykisk helsearbeid
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger relatert til levekår og livskvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved koordinering av tjenester innen psykisk helsearbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med behandlingsmessige og etiske aspekter ved bruk av tvang innen psykisk helse
- kan utføre koordinering av tjenester til mennesker med psykiske lidelser basert på individuelle behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag i tråd med Samhandlingsreformen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 196 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Grunnlagstenkning
- Psykiatriens historie
- Utvikling i Europa, Norge og lokalt
- Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet
- Ulike forståelsesmodeller for psykiske lidelser
- Biologiske (biomedisinske) modellen
- Psykodynamisk (psykoanalytiske) modellen
- Humanistiske/(eksistensielle) modellen
- Læringspsykologiske modellen
- Sosiale modellen og relasjonsmodellen
- Normalitets- og avvik
- Reell brukermedvirkning
- Kartlegging av behov
- Dokumentasjon
- Koordinering av tjenester
- Levekår og livskvalitet
2b. Lovgivning
- Lov om og etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven)
- Tvang og alternativer - behandlingsmessige og etiske aspekter.
- Forordninger som ivaretar pasientens rettsikkerhet og menneskeverd
- Samhandlingsreformen
- Individuell plan
- Brukerrettigheter - samtykkekompetanse