Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PSYKH1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

1a. Innledende tema

1b. Etikk

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk

1e. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning i arbeid med psykisk helse
  • har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • har bransjekunnskap om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst, i arbeid med psykisk helse
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning av IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi innen psykisk helsearbeid
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse, livsmestring og bærekraftig utvikling innen psykisk helsearbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
  • kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling innen psykisk helsearbeid
  • kan finne informasjon og fagstoff om konsekveser av levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer, i arbeid med psykisk helse
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak med fokus på makt, tvang og kontroll, i arbeid med psykisk syke

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen sosiologi og psykologi, relatert til holdninger, ulikheter og kulturelt mangfold, i arbeid med psykisk helse
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med psykisk helse, relatert til emosjoner, behov og motivasjon 
  • kan utføre sitt arbeid med psykisk syke tråd med taushetspliktens etiske sider
  • kan bygge relasjoner med barn, unge med psykiske lidelser, deres foresatte og omsorgspersoner som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
  • kan utvikle arbeidsmetoder ved hjelp av relasjonskompetanse som konfliktforebyggende tiltak i møte med psykisk syke

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
196 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

 1a. Innledende tema

  • Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
  • Studieteknikk
  • IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

 1b. Etikk

  • Menneskerettighetene
  • Verdioppfatninger, menneskeforståelse og livssyn
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Makt, tvang og kontroll
  • Etikk, moral og etiske dilemmaer
  • Brukermedvirkning
  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring

 

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

  • Kommunikasjonsteori, samhandling og konfliktløsning
  • Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
  • Roller: bruker – helse- og omsorgsarbeider – pårørende
  • Oppøving av evne til samarbeid
  • Veiledningsteori og veiledning

 

 1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk

  • Bærekraftig utvikling
  • Konsekvenser for levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer
  • Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Finansiering av tjenestene og personbetaling
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling

 

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Ulikheter og kulturelt mangfold
  • Makt – avmakt
  • Utviklingsteorier – livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Holdninger
  • Forsvarsmekanismer og kriseteorier
  • Stress
  • Gruppepsykologi og nettverksteori  

 

Pensum

PSYKH1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet