Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodePSYKH1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning i arbeid med psykisk helse
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- har bransjekunnskap om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst, i arbeid med psykisk helse
- forstår egen bransjes/yrkes betydning av IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi innen psykisk helsearbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse, livsmestring og bærekraftig utvikling innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
- kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling innen psykisk helsearbeid
- kan finne informasjon og fagstoff om konsekveser av levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer, i arbeid med psykisk helse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak med fokus på makt, tvang og kontroll, i arbeid med psykisk syke
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen sosiologi og psykologi, relatert til holdninger, ulikheter og kulturelt mangfold, i arbeid med psykisk helse
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med psykisk helse, relatert til emosjoner, behov og motivasjon
- kan utføre sitt arbeid med psykisk syke tråd med taushetspliktens etiske sider
- kan bygge relasjoner med barn, unge med psykiske lidelser, deres foresatte og omsorgspersoner som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
- kan utvikle arbeidsmetoder ved hjelp av relasjonskompetanse som konfliktforebyggende tiltak i møte med psykisk syke
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 196 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Innledende tema
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
- Studieteknikk
- IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
1b. Etikk
- Menneskerettighetene
- Verdioppfatninger, menneskeforståelse og livssyn
- Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Makt, tvang og kontroll
- Etikk, moral og etiske dilemmaer
- Brukermedvirkning
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Kommunikasjonsteori, samhandling og konfliktløsning
- Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
- Roller: bruker – helse- og omsorgsarbeider – pårørende
- Oppøving av evne til samarbeid
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
- Bærekraftig utvikling
- Konsekvenser for levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer
- Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
- Finansiering av tjenestene og personbetaling
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Ulikheter og kulturelt mangfold
- Makt – avmakt
- Utviklingsteorier – livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Holdninger
- Forsvarsmekanismer og kriseteorier
- Stress
- Gruppepsykologi og nettverksteori