Emne 6: Fordypning i Pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
Emnefakta
- EmnekodePSKF6
- StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektarbeidet.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i siste emne i utdanningen. Det oppnevnes veileder og det gis timer til undervisning og veiledning. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet inneholder noe obligatorisk oppmøte, se timeplan for nærmere informasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor pasientsikkerhet og kvalitetsarbeid
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til pasientsikkerhetsarbeid og kvalitetsforbedringsarbeid
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- forstår eget yrkes betydning i et kvalitets- og pasientsikkerhetsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til overordnede systemer og verktøy som brukes for å forebygge pasientskader
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer som sikrer trygg pasientbehandling
- kan finne oppdatert informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til forebygging av pasientskader og forbedringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og oppfølging av nasjonale satsningsområder
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som sikrer høy kvalitet på pasientbehandling
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov og nasjonale retningslinjer på individ og systemnivå
- kan bygge relasjoner med brukere, fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne instanser for å kunne sikre kvalitet og pasientsikkerhet
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 238 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |