Emne 4: Kommunikasjon i samhandling og relasjonsarbeid
Emnefakta
- EmnekodePSKF4
 - StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Kommunikasjon og samhandling
4b. Relasjonsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som er av betydning for god samhandling og relasjonsbygging i arbeid med pasientsikkerhet
 - har kunnskap om begrepet brukermedvirkning og dets betydning for å sikre medbestemmelse i helse- og omsorgstjenesten
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i arbeidsprosessen for å ivareta pasientsikkerheten gjennom profesjonell kommunikasjon
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltets målsetning om god samhandling for trygge koordinerende tjenester i pasientforløpet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og finne oppdatert informasjon innen temaet samhandling og relasjonsarbeid
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning for god samhandling mellom de ulike instansene i helse- og omsorgstjenesten
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker som bidrar til å bygge relasjoner og god samhandling
 - kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger som ivaretar brukermedvirkning i et pasientsikkerhetsperspektiv
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for kommunikasjon, relasjonsbygging og samhandling i pasientforløpet
 - kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for godt tverrfaglig samarbeid med god informasjonsflyt for et sikkert pasientforløp
 - kan kartlegge utfordringer i pasientsikkerhetsarbeid og bistå i kvalitetsforbedringsarbeid gjennom godt teamarbeid på tvers av profesjoner og samhandlende instanser
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i pasientsikkerhet og samhandling
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som ivaretar god samhandling og bidrar til relasjonsbygging
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov, både med relasjonell tilnærming og trygg kommunikasjon
 - kan utføre arbeid med pasientsikkerhets og kvalitetsforbedring med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne samarbeidspartnere, pasienter og pårørende for å sikre god samhandling og trygge pasientforløp
 - kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til god samhandling mellom institusjoner, samt dialog og kommunikasjon med pasienter og pårørende
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 84 Time(r)  |  
Selvstudie  | 215 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med barn og unge
 - Kommunikasjon med eldre
 - Kommunikasjon med innvandrer pasienter og bruk av tolk
 - Sikkerhet i sykehusutskriving
 - Overganger mellom institusjoner
 - Samvalg og brukermedvirkning
 - Samhandling og samarbeid preshospitale tjenester
 - Pasientoverføring postoperativt
 - Samhandlingsreformen
 - Samarbeidsavtale
 - Samarbeid i grupper og team
 - Samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten
 - ASK-alternativ supplerende kommunikasjon
 - Teamarbeid i helsetjenesten
 - Informasjon og veiledning
 - Tverrprofesjonelt samarbeid i helseutdanninger
 - Interesseorganisasjoner
 - Ulikheter og kulturelt mangfold
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 
4b. Relasjonsarbeid
- Relasjonskompetanse
 - Forebygging av aggresjon og vold
 - Pasienterfaringsundersøkelser
 - Mestring og motivasjon
 - Kulturarbeid
 - Forebygging av ukultur
 - Pasientsikkerhetskultur i sykehjem
 - Profesjonell relasjonsbygging
 - Mellommenneskelige forhold
 - Psykologiske kontrakter
 - Myndiggjort medarbeider
 
