Emne 4: Kommunikasjon i samhandling og relasjonsarbeid
Emnefakta
- EmnekodePSKF4
- StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Kommunikasjon og samhandling
4b. Relasjonsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som er av betydning for god samhandling og relasjonsbygging i arbeid med pasientsikkerhet
- har kunnskap om begrepet brukermedvirkning og dets betydning for å sikre medbestemmelse i helse- og omsorgstjenesten
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i arbeidsprosessen for å ivareta pasientsikkerheten gjennom profesjonell kommunikasjon
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltets målsetning om god samhandling for trygge koordinerende tjenester i pasientforløpet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og finne oppdatert informasjon innen temaet samhandling og relasjonsarbeid
- forstår egen bransjes/yrkes betydning for god samhandling mellom de ulike instansene i helse- og omsorgstjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker som bidrar til å bygge relasjoner og god samhandling
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger som ivaretar brukermedvirkning i et pasientsikkerhetsperspektiv
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for kommunikasjon, relasjonsbygging og samhandling i pasientforløpet
- kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for godt tverrfaglig samarbeid med god informasjonsflyt for et sikkert pasientforløp
- kan kartlegge utfordringer i pasientsikkerhetsarbeid og bistå i kvalitetsforbedringsarbeid gjennom godt teamarbeid på tvers av profesjoner og samhandlende instanser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i pasientsikkerhet og samhandling
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som ivaretar god samhandling og bidrar til relasjonsbygging
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov, både med relasjonell tilnærming og trygg kommunikasjon
- kan utføre arbeid med pasientsikkerhets og kvalitetsforbedring med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne samarbeidspartnere, pasienter og pårørende for å sikre god samhandling og trygge pasientforløp
- kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til god samhandling mellom institusjoner, samt dialog og kommunikasjon med pasienter og pårørende
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 84 Time(r) |
Selvstudie | 215 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med barn og unge
- Kommunikasjon med eldre
- Kommunikasjon med innvandrer pasienter og bruk av tolk
- Sikkerhet i sykehusutskriving
- Overganger mellom institusjoner
- Samvalg og brukermedvirkning
- Samhandling og samarbeid preshospitale tjenester
- Pasientoverføring postoperativt
- Samhandlingsreformen
- Samarbeidsavtale
- Samarbeid i grupper og team
- Samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten
- ASK-alternativ supplerende kommunikasjon
- Teamarbeid i helsetjenesten
- Informasjon og veiledning
- Tverrprofesjonelt samarbeid i helseutdanninger
- Interesseorganisasjoner
- Ulikheter og kulturelt mangfold
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
4b. Relasjonsarbeid
- Relasjonskompetanse
- Forebygging av aggresjon og vold
- Pasienterfaringsundersøkelser
- Mestring og motivasjon
- Kulturarbeid
- Forebygging av ukultur
- Pasientsikkerhetskultur i sykehjem
- Profesjonell relasjonsbygging
- Mellommenneskelige forhold
- Psykologiske kontrakter
- Myndiggjort medarbeider