Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodePSKF3
- StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Teori om kvalitet og pasientskader
3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader
3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget ansvarsområde og rolle i arbeidet med forebygging av pasientskader
- har innsikt i arbeidsprosessen for å ivareta pasientsikkerheten og bidra til kvalitetsforbedring
- har bransjekunnskap om forekomst av pasientskader, samt hvilke verktøy som er tilgjengelig for å forebygge skader
- kan oppdatere egen kunnskap og finne oppdatert informasjon innen temaet pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- forstår eget yrkes ansvar for å bidra til kvalitetsforbedringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om verktøy og tiltak for å forebygge pasientskader
- kan anvende relevante anbefalinger og prosedyrer, og arbeide i tråd med prinsippene om sikker pasientbehandling
- kan finne informasjon om oppdatert kunnskap og anbefalinger innen pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan kartlegge risiko for pasientskader
- kan identifisere utfordringer i pasientsikkerhetsarbeid og bistå i kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse
- har forståelse for helhetlig tilnærming og systemperspektiv i arbeidet med å ivareta pasientsikkerheten
- har utviklet evne til etisk refleksjon og er i stand til å evaluere egen praksis
- kan utføre arbeidet i tråd med prinsippene for sikker pasientbehandling
- kan bygge relasjoner med brukere, pårørende og kolleger for å forebygge pasientskader og bedre kvaliteten på tjenestene
- kan utvikle arbeidsmetoder for systematisk å forebygge pasientskader samt bidra til kontinuerlig kvalitetsforbedring
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 92 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
3a. Teori om kvalitet og pasientskader
- Nasjonale kvalitetsindikatorer
- Kvalitetsarbeid
- Ledelse av pasientsikkerhet
- Pasientperspektivet og sikkerhet
- Helhetlige pasientforløp
- Resiliens som sikkerhetsperspektiv
- Sikkerhet for hvem?
- Pasientskader i norske sykehus
- Helsetjeneste-assosierte infeksjoner
- Urinveisinfeksjoner
- Nedre luftveisinfeksjoner
- Postoperative sårinfeksjoner
- Blodbaneinfeksjoner
- Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
- Trykksår
- Fallskader
- Underernæring
- Selvmord
3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader
- Pakkeforløp
- Prosedyrer
- Kunnskapsbaserte fagprosedyrer
- Interne evalueringer
- Simulering
- Tillitspakker
- Elektroniske tavler
- Pasientsikkerhetsvisitt
- Riktig legemiddelhåndtering
- Trygg utskriving
- Sjekklister
- Trygghetsstandard i sykehjem
- Verktøy for trygg kommunikasjon
- Snakk om forbedring
- ISBAR
- Klinisk kommunikasjon – 4 gode vaner
3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid
- Risikovurdering
- Uønskede hendelser
- Risiko- og hendelsesanalyse
- Læring
- Kunnskapsoverføring
- Forbedringsarbeid
- Kvalitetsforbedring
- Noen overordnede modeller og metoder for kvalitetsarbeid
- Implementering av forbedringsarbeid
- Demmings sirkel
- Lean
- Forbedringsguiden
- Kompetanse i forbedringsarbeid