Emne 3: Teorier og arbeidsmåter

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PSKF3
    • Studieprogram
      Pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

3a. Teori om kvalitet og pasientskader

3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader

3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget ansvarsområde og rolle i arbeidet med forebygging av pasientskader  
  • har innsikt i arbeidsprosessen for å ivareta pasientsikkerheten og bidra til kvalitetsforbedring
  • har bransjekunnskap om forekomst av pasientskader, samt hvilke verktøy som er tilgjengelig for å forebygge skader
  • kan oppdatere egen kunnskap og finne oppdatert informasjon innen temaet pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • forstår eget yrkes ansvar for å bidra til kvalitetsforbedringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om verktøy og tiltak for å forebygge pasientskader
  • kan anvende relevante anbefalinger og prosedyrer, og arbeide i tråd med prinsippene om sikker pasientbehandling
  • kan finne informasjon om oppdatert kunnskap og anbefalinger innen pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan kartlegge risiko for pasientskader
  • kan identifisere utfordringer i pasientsikkerhetsarbeid og bistå i kvalitetsforbedringsarbeid

 

Generell kompetanse

  • har forståelse for helhetlig tilnærming og systemperspektiv i arbeidet med å ivareta pasientsikkerheten
  • har utviklet evne til etisk refleksjon og er i stand til å evaluere egen praksis
  • kan utføre arbeidet i tråd med prinsippene for sikker pasientbehandling
  • kan bygge relasjoner med brukere, pårørende og kolleger for å forebygge pasientskader og bedre kvaliteten på tjenestene
  • kan utvikle arbeidsmetoder for systematisk å forebygge pasientskader samt bidra til kontinuerlig kvalitetsforbedring

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
92 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

3a. Teori om kvalitet og pasientskader

  • Nasjonale kvalitetsindikatorer
  • Kvalitetsarbeid
  • Ledelse av pasientsikkerhet
  • Pasientperspektivet og sikkerhet
  • Helhetlige pasientforløp
  • Resiliens som sikkerhetsperspektiv
  • Sikkerhet for hvem?
  • Pasientskader i norske sykehus
  • Helsetjeneste-assosierte infeksjoner
  • Urinveisinfeksjoner
  • Nedre luftveisinfeksjoner
  • Postoperative sårinfeksjoner
  • Blodbaneinfeksjoner
  • Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
  • Trykksår
  • Fallskader
  • Underernæring
  • Selvmord

    

3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader

  • Pakkeforløp 
  • Prosedyrer  
  • Kunnskapsbaserte fagprosedyrer
  • Interne evalueringer
  • Simulering
  • Tillitspakker
  • Elektroniske tavler
  • Pasientsikkerhetsvisitt
  • Riktig legemiddelhåndtering
  • Trygg utskriving
  • Sjekklister
  • Trygghetsstandard i sykehjem
  • Verktøy for trygg kommunikasjon
  • Snakk om forbedring
  • ISBAR
  • Klinisk kommunikasjon – 4 gode vaner

 

3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid

  • Risikovurdering
  • Uønskede hendelser
  • Risiko- og hendelsesanalyse
  • Læring
  • Kunnskapsoverføring
  • Forbedringsarbeid
  • Kvalitetsforbedring
  • Noen overordnede modeller og metoder for kvalitetsarbeid
  • Implementering av forbedringsarbeid
  • Demmings sirkel
  • Lean
  • Forbedringsguiden
  • Kompetanse i forbedringsarbeid

 

 

Pensum

PSKF3 Emne 3: Teorier og arbeidsmåter

Program som bruker emnet