Emne 3: Teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodePSKF3
 - StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Teori om kvalitet og pasientskader
3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader
3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget ansvarsområde og rolle i arbeidet med forebygging av pasientskader
 - har innsikt i arbeidsprosessen for å ivareta pasientsikkerheten og bidra til kvalitetsforbedring
 - har bransjekunnskap om forekomst av pasientskader, samt hvilke verktøy som er tilgjengelig for å forebygge skader
 - kan oppdatere egen kunnskap og finne oppdatert informasjon innen temaet pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
 - forstår eget yrkes ansvar for å bidra til kvalitetsforbedringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om verktøy og tiltak for å forebygge pasientskader
 - kan anvende relevante anbefalinger og prosedyrer, og arbeide i tråd med prinsippene om sikker pasientbehandling
 - kan finne informasjon om oppdatert kunnskap og anbefalinger innen pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
 - kan kartlegge risiko for pasientskader
 - kan identifisere utfordringer i pasientsikkerhetsarbeid og bistå i kvalitetsforbedringsarbeid
 
Generell kompetanse
- har forståelse for helhetlig tilnærming og systemperspektiv i arbeidet med å ivareta pasientsikkerheten
 - har utviklet evne til etisk refleksjon og er i stand til å evaluere egen praksis
 - kan utføre arbeidet i tråd med prinsippene for sikker pasientbehandling
 - kan bygge relasjoner med brukere, pårørende og kolleger for å forebygge pasientskader og bedre kvaliteten på tjenestene
 - kan utvikle arbeidsmetoder for systematisk å forebygge pasientskader samt bidra til kontinuerlig kvalitetsforbedring
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 92 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Teori om kvalitet og pasientskader
- Nasjonale kvalitetsindikatorer
 - Kvalitetsarbeid
 - Ledelse av pasientsikkerhet
 - Pasientperspektivet og sikkerhet
 - Helhetlige pasientforløp
 - Resiliens som sikkerhetsperspektiv
 - Sikkerhet for hvem?
 - Pasientskader i norske sykehus
 - Helsetjeneste-assosierte infeksjoner
 - Urinveisinfeksjoner
 - Nedre luftveisinfeksjoner
 - Postoperative sårinfeksjoner
 - Blodbaneinfeksjoner
 - Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
 - Trykksår
 - Fallskader
 - Underernæring
 - Selvmord
 
3b. Overordnede system og verktøy for å forebygge pasientskader
- Pakkeforløp
 - Prosedyrer
 - Kunnskapsbaserte fagprosedyrer
 - Interne evalueringer
 - Simulering
 - Tillitspakker
 - Elektroniske tavler
 - Pasientsikkerhetsvisitt
 - Riktig legemiddelhåndtering
 - Trygg utskriving
 - Sjekklister
 - Trygghetsstandard i sykehjem
 - Verktøy for trygg kommunikasjon
 - Snakk om forbedring
 - ISBAR
 - Klinisk kommunikasjon – 4 gode vaner
 
3c. Uønskede hendelser, læring og forbedringsarbeid
- Risikovurdering
 - Uønskede hendelser
 - Risiko- og hendelsesanalyse
 - Læring
 - Kunnskapsoverføring
 - Forbedringsarbeid
 - Kvalitetsforbedring
 - Noen overordnede modeller og metoder for kvalitetsarbeid
 - Implementering av forbedringsarbeid
 - Demmings sirkel
 - Lean
 - Forbedringsguiden
 - Kompetanse i forbedringsarbeid
 
