Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
Emnefakta
- EmnekodePSKF2
 - StudieprogramPasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
 - Studiepoeng8
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Grunnlagstenkning pasientsikkerhet i lys av dagens struktur og helsepolitiske utfordringer
2b. Lovverk og nasjonale føringer for pasientsikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som kan anvendes innenfor pasientsikkerhet og dagens struktur
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til pasientsikkerhet og kvalitet
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltets helsepolitiske utfordringer innen pasientsikkerhetsarbeidet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen pasientsikkerhet og kvalitetsarbeid
 - forstår eget yrkes betydning for pasientsikkerhetsarbeid og kjennskap til relevante nasjonale føringer
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til pasientsikkerhet
 - kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer som sikrer læring i pasientsikkerhetsarbeid
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling for arbeid med pasientsikkerhet og pasient og pårørende involvering
 - kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innenfor avvik- og forbedringsarbeid
 - kan anvende kunnskap om helhetlig kvalitetssystem og bidra til kunnskapsoverføring til kolleger
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper for helsetjenestens organisering for sikkerhetsarbeid
 - har utviklet etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som bidrar til forståelse for arbeidstakers ansvar for utøvelse av pasientsikkerhet
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov i tråd med prinsipp for pasientsikkerhet
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne samarbeidspartnere, gjennom internkontroll og kvalitetsforbedring
 - kan utvikle arbeidsmetoder for systematisk og kontinuerlig arbeid med tiltak utarbeidet for pasientsikkerhet på individ og organisatorisk nivå
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 196 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2 a. Grunnlagstenkning pasientsikkerhet i lys av dagens struktur og helsepolitiske utfordringer
- Pasientsikkerhet og dagens struktur
 - Helsetjenestens organisering for sikkerhetsarbeid
 - Helsepolitiske utfordringer
 - Nasjonale føringer for kvalitet
 - Kvalitetsmål
 - Indikatorer for primær- og spesialisthelsetjenesten
 - Personvern- og informasjonssikkerhet
 - Leders ansvar i pasientsikkerhet
 - Pasientsikkerhet i hjemmetjenesten
 - Pasientsikkerhet innen psykisk helsehjelp
 - Avviksbehandling og forbedringsarbeid
 - Risikovurdering
 - Ledelsens ansvar for å tilrettelegge for å involvere bruker og pårørende
 - Brukermedvirkning
 - Leders ansvar for pasient- og pårørende støtte
 - Helhetlig kvalitetssystem, akkreditering og sertifisering
 - Læring og pasientsikkerhet
 - Samhandlingsutfordringer
 
2 b. Lovverk og nasjonale føringer for pasientsikkerhet
- Forventninger til ledere og helsepersonell – Lover og forskrifter
 - Internkontroll, kvalitetsforbedring og tilsyn
 - Personvern og informasjonssikkerhet
 - Helse, miljø og sikkerhet
 - Internkontroll for statlig og kommunal virksomhet
 - Internkontroll som en del av virksomhetens styringssystem
 - Intern evaluering som en vesentlig del av internkontrollarbeidet
 - Nasjonalt meldesystem
 - Dokumentasjonsplikt regulert i lov
 - Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhetsarbeid
 
