Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PSKF1
    • Studieprogram
      Pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 

1b. Etikk 

1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser 

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
  • har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
  • har innsikt i lovverk som ivaretar brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
  • har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av helse- og omsorgstjenestene
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
  • forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
  • kan finne informasjon og fagstoff om velferdsteknologi i arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
  • kan utføre helsefremmende arbeid med hensyn til verdier, verdioppfatninger og livssyn
  • kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
  • kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Aktiv læring
  • IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

1b. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk, moral, etiske dilemmaer
  • Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
  • Demokrati og medborgerskap

 

1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser

  • Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Konflikter og konfliktforebyggende tiltak

 

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Dokumentasjon, journalføring og GDPR
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Omsorgsforskning
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring

 

Pensum

PSKF1 Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter

Program som bruker emnet