Ledelse av HMS arbeid
Emnefakta
- EmnekodePL6
- StudieprogramPraktisk ledelse
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Ledelse av HMS arbeid
6a. Lover og regelverk
6b. Systematisk HMS
6c. Roller og oppgaver
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om arbeidsgiver og arbeidstakers plikter innenfor grunnleggende HMS-arbeid og arbeidsmiljø
- har kunnskap om hvordan partssamarbeid regulerer arbeidsgiver- og arbeidstakerrollen i egen bransje
- kan vurdere egen lederrolle ved at avvik håndteres i forhold til gjeldende normer og krav
- kjenner til bransjens historie, tradisjoner og egenart knyttet til generelle sikkerhetsbestemmelser, samt hvordan HMS har blitt en naturlig del av arbeidslivet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter knyttet til systematisk HMS arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg som leder ved risikovurdering og forebyggende systematisk HMS arbeid
- kan reflektere over egen faglig ledelse av HMS arbeidet for å sikre medvirkning og kommunikasjon, samt foreta justeringer ved tilbakemeldinger som krever handling
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om HMS arbeid, lover og regelverk, og vurdere relevansen for ulike problemstillinger ved arbeidsmiljøet
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre opplæringsprosjekter innenfor HMS som ivaretar etiske krav og retningslinjer, alene og som deltager i gruppe
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen og delta i diskusjoner knyttet til HMS arbeid, som kan danne grunnlag for et godt partssamarbeid
- kan gjennom ledelse bidra til at rutiner i virksomheten styrker bærekraftig HMS arbeid og organisasjonsutvikling
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 52 Time(r) |
Selvstudie | 200 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |