Emne 4: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE4
- StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 4: Fordypning
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektarbeidet.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 4. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 4. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Der er obligatorisk fremmøte på emnets oppstarts dag/kveld, samt en av de andre oppsatte veiledningsdatoene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskerettighetene for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og de verdier som ligger til grunn for tjenesteyting
- har kunnskap om hva som kjennetegner gode livsmiljø og tjenester
- har kunnskap om sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse.
- har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsverktøy som brukes i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med og kvalitet på tjenester til personer som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har kunnskap om diagnosene utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og andre funksjonsnedsettelser som står i fare for å utvikle utfordrende atferd.
- har kunnskap om Positiv atferdsstøtte, Aktiv støtte og SPELL
- har kunnskap om personsentrerte tjenester, miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd som grunnlag for utvikling av tjenestene for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- kan oppdatere sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte og tjenester til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse, både faglig praksis og lovverk
- forstår betydningen av å legge til rette for gode tjenester for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og rettferdig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd
- kan identifisere og analysere etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utfordrende atferd
- kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte, når denne deltar i observasjon, kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte for å tilrettelegge tjenestetilbudet og legge til rette for sosial deltagelse og økt livskvalitet
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan identifisere sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming/funksjonsnedsettelse
- kan identifisere og endre omgivelser slik at de er støttende og bygger positive relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse, som kommer til uttrykk i at arbeidsutøvelsen er faglig forsvarlig og ivaretar selvbestemmelse og integritet hos mennesker med funksjonsnedsettelse
- kan utføre individuelt miljøarbeid som støtter opp om individets ressurser og legger til rette for faktorer som fremmer livskvalitet, selvbestemmelse og sosial deltagelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og nærpersoner i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til mennesker med utfordrende atferd gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 201 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |