Emne 3: Prosjektarbeid
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE3
- StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
- Studiepoeng4
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene;” kunnskap”,” ferdigheter” og ”generell kompetanse”. Prosjektarbeidets omfang er 30 timer fordelt over 5 uker. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnært. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av de 5 ukene.
Logg skal føres for hver av de 5 ukene. Ved prosjektslutt skal loggen leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.
En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen.
Prosjektarbeidet gjennomføres parallelt med fordypningsemnet og skal skrives med utgangspunkt i dette arbeidet etter gitte kriterier.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskerettighetene for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og de verdier som ligger til grunn for tjenesteyting
- har kunnskap om hva som kjennetegner gode livsmiljø og tjenester
- har kunnskap om sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse.
- har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsverktøy som brukes i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med og kvalitet på tjenester til personer som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har kunnskap om diagnosene utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og andre funksjonsnedsettelser som står i fare for å utvikle utfordrende atferd.
- har kunnskap om Positiv atferdsstøtte, Aktiv støtte og SPELL
- har kunnskap om personsentrerte tjenester, miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd som grunnlag for utvikling av tjenestene for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- kan oppdatere sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte og tjenester til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse, både faglig praksis og lovverk
- forstår betydningen av å legge til rette for gode tjenester for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og rettferdig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd
- kan identifisere og analysere etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utfordrende atferd
- kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte, når denne deltar i observasjon, kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte for å tilrettelegge tjenestetilbudet og legge til rette for sosial deltagelse og økt livskvalitet
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan identifisere sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming/funksjonsnedsettelse
- kan identifisere og endre omgivelser slik at de er støttende og bygger positive relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse, som kommer til uttrykk i at arbeidsutøvelsen er faglig forsvarlig og ivaretar selvbestemmelse og integritet hos mennesker med funksjonsnedsettelse
- kan utføre individuelt miljøarbeid som støtter opp om individets ressurser og legger til rette for faktorer som fremmer livskvalitet, selvbestemmelse og sosial deltagelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og nærpersoner i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
- kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til mennesker med utfordrende atferd gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon
Arbeidskrav
Prosjektarbeid 30 timer over 5 uker. Logg skal føres for hver uke.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektskisse | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | |
Prosjektarbeid | Prosjektarbeid 30 timer fordelt på 5 uker | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Prosjektarbeid | 30 Time(r) |
Vurdering
Prosjektarbeidet og logg vurderes til bestått/ikke bestått.
Om det på et tidspunkt i prosjektarbeidperioden oppstår tvil om studenten vil kunne få ikke bestått prosjektarbeid, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 2 uker før prosjektarbeidperioden avsluttes. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra faglærer om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Logg | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |