Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE2
 - StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
 - Studiepoeng12
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)
2a. Grunnleggende rammer og verdier
2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
2c. Positiv atferdsstøtte - teori og kunnskapsbase
2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om PAS som ramme og verdigrunnlag i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til menneskerettighetskonvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i arbeid med PAS
 - har bransjekunnskap knyttet til ASK, SPELL og Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening og håndtering av utfordrende atferd
 - forstår egen bransjes/yrkes betydningen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, oppnår god livskvalitet og deltagelse i relasjoner, aktiviteter og i samfunnet
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til atferdsanalyse, operant og respondent atferd ved Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 - kan anvende PAS plan, individualisert tilnærming, målvalg og proaktive og reaktive strategier samt registrering, evaluering og dokumentasjon i møte med adferd som utfordrer
 - kan finne informasjon og fagstoff knyttet til utviklingshemming /autismespekterforstyrrelser slik at det belyser problemstillinger en møter i arbeid med utfordrende atferd
 - kan kartlegge en situasjon som utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker og behov for iverksetting av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en legger til rette for selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment hos mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, i lys av yrkes- og bransjeetiske prinsipper
 - har utviklet etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til refleksjoner over rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming
 - kan utføre arbeidet med aktiv støtte og personsentrert tilnærming, i møte med adferd som utfordrer
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på endring av miljø/livsbetingelser, i møte med adferd som utfordrer
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til innlæring av alternative ferdigheter og responskonsekvenser i møte med adferd som utfordrer
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 80 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Grunnleggende rammer og verdier
- PAS som ramme og verdigrunnlag (historikk)
 - CRPD / menneskerettigheter
 - Selvbestemmelse /brukermedvirkning/ empowerment
 - Livskvalitet / “Wheel of optimal living”
 - Aktiv deltagelse i relasjoner, aktiviteter og samfunnet
 - GAP modellen
 - Utviklingshemming /autismespekterforstyrrelser
 - Sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd
 
2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
- Aktiv støtte, personsentrert tilnærming
 - Begripelighet, meningsfullhet og håndterbarhet
 - Struktur, positive tilnærminger og forventinger, empati, lav affektiv tilnærming og lenker (SPELL)
 - Endring av miljø/livsbetingelser
 - Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
 
2c. Positiv atferdsstøtte, teori og kunnskapsbase
- Atferdsanalyse, operant og respondent atferd
 - Responskonsekvenser
 - Utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker
 - Funksjonell analyse og observasjon av atferd
 
2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser
- Miljøarbeid / hjelpebetingelser / kjeding av atferd
 - Innlæring av alternative ferdigheter
 - Proaktive strategier
 - Sosiale historier, Mine sirkler, Atferdsavtaler, DRO, NCR,
 - Differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening
 - Reaktive strategier, ekstinksjon
 - Håndtering av utfordrende atferd
 - PAS plan, individualisert tilnærming, målvalg og proaktive og reaktive strategier
 - Registrering, evaluering og dokumentasjon
 - Refleksjoner over rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming
 
