Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE2
- StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
- Studiepoeng12
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)
2a. Grunnleggende rammer og verdier
2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
2c. Positiv atferdsstøtte - teori og kunnskapsbase
2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om PAS som ramme og verdigrunnlag i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til menneskerettighetskonvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i arbeid med PAS
- har bransjekunnskap knyttet til ASK, SPELL og Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening og håndtering av utfordrende atferd
- forstår egen bransjes/yrkes betydningen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, oppnår god livskvalitet og deltagelse i relasjoner, aktiviteter og i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til atferdsanalyse, operant og respondent atferd ved Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
- kan anvende PAS plan, individualisert tilnærming, målvalg og proaktive og reaktive strategier samt registrering, evaluering og dokumentasjon i møte med adferd som utfordrer
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til utviklingshemming /autismespekterforstyrrelser slik at det belyser problemstillinger en møter i arbeid med utfordrende atferd
- kan kartlegge en situasjon som utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en legger til rette for selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment hos mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, i lys av yrkes- og bransjeetiske prinsipper
- har utviklet etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til refleksjoner over rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming
- kan utføre arbeidet med aktiv støtte og personsentrert tilnærming, i møte med adferd som utfordrer
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på endring av miljø/livsbetingelser, i møte med adferd som utfordrer
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til innlæring av alternative ferdigheter og responskonsekvenser i møte med adferd som utfordrer
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |