Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PASEMNE2
    • Studieprogram
      Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)

2a. Grunnleggende rammer og verdier 

2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting 

2c. Positiv atferdsstøtte - teori og kunnskapsbase 

2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om PAS som ramme og verdigrunnlag i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til menneskerettighetskonvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i arbeid med PAS
  • har bransjekunnskap knyttet til ASK, SPELL og Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening og håndtering av utfordrende atferd
  • forstår egen bransjes/yrkes betydningen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, oppnår god livskvalitet og deltagelse i relasjoner, aktiviteter og i samfunnet    

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til atferdsanalyse, operant og respondent atferd ved Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • kan anvende PAS plan, individualisert tilnærming, målvalg og proaktive og reaktive strategier samt registrering, evaluering og dokumentasjon i møte med adferd som utfordrer
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til utviklingshemming /autismespekterforstyrrelser slik at det belyser problemstillinger en møter i arbeid med utfordrende atferd
  • kan kartlegge en situasjon som utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker og behov for iverksetting av tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en legger til rette for selvbestemmelse, brukermedvirkning og empowerment hos mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, i lys av yrkes- og bransjeetiske prinsipper
  • har utviklet etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til refleksjoner over rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming
  • kan utføre arbeidet med aktiv støtte og personsentrert tilnærming, i møte med adferd som utfordrer
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på endring av miljø/livsbetingelser, i møte med adferd som utfordrer
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til innlæring av alternative ferdigheter og responskonsekvenser i møte med adferd som utfordrer

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
80 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

 2a. Grunnleggende rammer og verdier

  • PAS som ramme og verdigrunnlag (historikk)
  • CRPD / menneskerettigheter
  • Selvbestemmelse /brukermedvirkning/ empowerment
  • Livskvalitet / “Wheel of optimal living”
  • Aktiv deltagelse i relasjoner, aktiviteter og samfunnet
  • GAP modellen
  • Utviklingshemming /autismespekterforstyrrelser
  • Sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd

 

2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting

  • Aktiv støtte, personsentrert tilnærming
  • Begripelighet, meningsfullhet og håndterbarhet
  • Struktur, positive tilnærminger og forventinger, empati, lav affektiv tilnærming og lenker (SPELL)
  • Endring av miljø/livsbetingelser
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

 

2c. Positiv atferdsstøtte, teori og kunnskapsbase

  • Atferdsanalyse, operant og respondent atferd
  • Responskonsekvenser
  • Utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker
  • Funksjonell analyse og observasjon av atferd

 

2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser

  • Miljøarbeid / hjelpebetingelser / kjeding av atferd
  • Innlæring av alternative ferdigheter
  • Proaktive strategier
  • Sosiale historier, Mine sirkler, Atferdsavtaler, DRO, NCR,
  • Differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening
  • Reaktive strategier, ekstinksjon
  • Håndtering av utfordrende atferd
  • PAS plan, individualisert tilnærming, målvalg og proaktive og reaktive strategier
  • Registrering, evaluering og dokumentasjon
  • Refleksjoner over rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming

 

Pensum

PASEMNE2 Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)

Program som bruker emnet