Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE1
 - StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
 - Studiepoeng6
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til brukermedvirkning og samtykkekompetanse i arbeid med PAS
 - har bransjekunnskap og kjennskap til teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene, knyttet til PAS
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring i arbeid med PAS
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning om fokus på bærekraftig utvikling i arbeid med PAS, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om relasjonskompetanse knyttet til Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer som refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med PAS
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til stress, ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med PAS
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kriser og forsvarsmekanismer, i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider, samt etisk refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi i arbeid med PAS
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til menneskesyn, menneskeforståelse, livssyn, verdier og verdioppfatninger i arbeid med PAS
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med familien som en sosial og kulturell institusjon, knyttet til PAS
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til roller, makt og avmakt av relevans for Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 48 Time(r)  |  
Selvstudie  | 175 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Prosjektarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
- Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
 - Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
 - Bærekraftig utvikling
 - Folkehelse og livsmestring
 
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Verdier og verdioppfatninger, livssyn
 - Etikk, moral, etiske dilemmaer
 - Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
 - Brukermedvirkning
 - Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
 - Demokrati og medborgerskap
 
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledningsteori og veiledning
 
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
 - Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
 - Kunnskapsbasert praksis
 - Omsorgsforskning
 
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Roller, makt og avmakt
 - Utviklingsteorier, livsløpet
 - Kriser og forsvarsmekanismer
 - Stress
 - Ulikheter og kulturelt mangfold
 
