Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodePASEMNE1
- StudieprogramPositiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
- Studiepoeng6
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til brukermedvirkning og samtykkekompetanse i arbeid med PAS
- har bransjekunnskap og kjennskap til teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene, knyttet til PAS
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring i arbeid med PAS
- forstår egen bransjes/yrkes betydning om fokus på bærekraftig utvikling i arbeid med PAS, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om relasjonskompetanse knyttet til Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer som refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med PAS
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til stress, ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med PAS
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kriser og forsvarsmekanismer, i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider, samt etisk refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi i arbeid med PAS
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til menneskesyn, menneskeforståelse, livssyn, verdier og verdioppfatninger i arbeid med PAS
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med familien som en sosial og kulturell institusjon, knyttet til PAS
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til roller, makt og avmakt av relevans for Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 175 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |