Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PASEMNE1
    • Studieprogram
      Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a.  Arbeidsformer og metoder i studiet

1b.  Helse- og oppvekstfagene i samfunnet

1c.  Etikk

1d.  Kommunikasjon og samhandling

1e.  Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

1f.   Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til brukermedvirkning og samtykkekompetanse i arbeid med PAS
  • har bransjekunnskap og kjennskap til teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene, knyttet til PAS
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring i arbeid med PAS
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning om fokus på bærekraftig utvikling i arbeid med PAS, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om relasjonskompetanse knyttet til Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer som refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med PAS
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til stress, ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med PAS
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kriser og forsvarsmekanismer, i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider, samt etisk refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi i arbeid med PAS
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til menneskesyn, menneskeforståelse, livssyn, verdier og verdioppfatninger i arbeid med PAS
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med familien som en sosial og kulturell institusjon, knyttet til PAS
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til roller, makt og avmakt av relevans for Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
175 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

PASEMNE1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet