Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PASEMNE1
    • Studieprogram
      Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a.  Arbeidsformer og metoder i studiet

1b.  Helse- og oppvekstfagene i samfunnet

1c.  Etikk

1d.  Kommunikasjon og samhandling

1e.  Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

1f.   Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til brukermedvirkning og samtykkekompetanse i arbeid med PAS
  • har bransjekunnskap og kjennskap til teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene, knyttet til PAS
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring i arbeid med PAS
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning om fokus på bærekraftig utvikling i arbeid med PAS, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om relasjonskompetanse knyttet til Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer som refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med PAS
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til stress, ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med PAS
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til kriser og forsvarsmekanismer, i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider, samt etisk refleksjon og refleksjonsmodeller i arbeid med Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi i arbeid med PAS
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til menneskesyn, menneskeforståelse, livssyn, verdier og verdioppfatninger i arbeid med PAS
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med familien som en sosial og kulturell institusjon, knyttet til PAS
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester knyttet til roller, makt og avmakt av relevans for Positiv atferdsstøtte PAS i møte med adferd som utfordrer

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
175 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjektarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet

  • Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring

 

      1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk, moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
  • Demokrati og medborgerskap

     

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning
     

      1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Omsorgsforskning

 

1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Stress
  • Ulikheter og kulturelt mangfold

 

Pensum

PASEMNE1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet