Emne 4 - Service og samarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMOE4
- StudieprogramMatomsorg og ernæring
- Studiepoeng6
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Service og samarbeid
4b. Kultur og etikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonell omsorg, service og brukerbehandling
- har kunnskap om markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
- har kunnskap om brukermedvirkning som en lovfestet rettighet
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon, holdninger og verdier i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om relasjonskompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i arbeid med mat og ernæringsutfordringer hos hjemmeboende pasienter og brukere
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeid med mat og måltider i et flerkulturelt perspektiv
- kan kartlegge en ernæringssituasjon og identifisere faglige problemstillinger i samarbeid med hovedkjøkken/produksjonskjøkken og avdeling
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper og personvern i arbeidet med pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
- har forståelse for betydningen av gode relasjoner og samarbeid mellom avdelinger og med kolleger, pasienter/brukere og pårørende
- har forståelse for betydningen av pasientens/brukerens medvirkning og innflytelse sik at tjenestene blir tilpasset pasientens/brukerens ønsker og behov
- har forståelse for at religiøse og kulturelle kosthensyn er nødvendig for å kunne tilrettelegge mat og måltider på en god måte for alle
- har forståelse og respekt for mat som identitets- og kulturuttrykk, for matskikk- og tradisjon og for den enkeltes individuelle vaner og ønsker rundt måltider
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 66 Time(r) |
Selvstudie | 100 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Service og samarbeid
- Personlig utvikling og endringsarbeid
- Møte mellom mennesker. Relasjonskompetanse
- Kommunikasjon med og profesjonell omsorg for pasienter/brukere og pårørende
- Kommunikasjon og samarbeid med avdeling for å ivareta pasientens/brukerens ønsker og behov
- Kommunikasjon og samarbeid med hovedkjøkken/produksjonskjøkken og avdeling
- Samhandling på tvers av tjenestenivå
- Hjemmeboende eldre
- Brukermedvirkning
- Profesjonell service og brukerbehandling
- Markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
4b. Kultur og etikk
- Mat og måltider i et flerkulturelt perspektiv
- Innvandrere og flyktninger
- Tradisjoner og utfordringer
- Mat som identitets- og kulturuttrykk
- Etikk, kommunikasjon, holdninger og verdier i et flerkulturelt perspektiv
- Praktiske og etiske utfordringer i samhandling med pasienter/brukere fra etniske minoriteter og deres familier
- Etisk bevisstgjøring og personvern i et pasient/bruker perspektiv