Emne 4 - Service og samarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMOE4
 - StudieprogramMatomsorg og ernæring
 - Studiepoeng6
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Service og samarbeid
4b. Kultur og etikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonell omsorg, service og brukerbehandling
 - har kunnskap om markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
 - har kunnskap om brukermedvirkning som en lovfestet rettighet
 - har kunnskap om etikk, kommunikasjon, holdninger og verdier i et flerkulturelt perspektiv
 - har kunnskap om relasjonskompetanse
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i arbeid med mat og ernæringsutfordringer hos hjemmeboende pasienter og brukere
 
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeid med mat og måltider i et flerkulturelt perspektiv
 - kan kartlegge en ernæringssituasjon og identifisere faglige problemstillinger i samarbeid med hovedkjøkken/produksjonskjøkken og avdeling
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper og personvern i arbeidet med pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
 - har forståelse for betydningen av gode relasjoner og samarbeid mellom avdelinger og med kolleger, pasienter/brukere og pårørende
 - har forståelse for betydningen av pasientens/brukerens medvirkning og innflytelse sik at tjenestene blir tilpasset pasientens/brukerens ønsker og behov
 - har forståelse for at religiøse og kulturelle kosthensyn er nødvendig for å kunne tilrettelegge mat og måltider på en god måte for alle
 - har forståelse og respekt for mat som identitets- og kulturuttrykk, for matskikk- og tradisjon og for den enkeltes individuelle vaner og ønsker rundt måltider
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 66 Time(r)  |  
Selvstudie  | 100 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Service og samarbeid
- Personlig utvikling og endringsarbeid
 - Møte mellom mennesker. Relasjonskompetanse
 - Kommunikasjon med og profesjonell omsorg for pasienter/brukere og pårørende
 - Kommunikasjon og samarbeid med avdeling for å ivareta pasientens/brukerens ønsker og behov
 - Kommunikasjon og samarbeid med hovedkjøkken/produksjonskjøkken og avdeling
 - Samhandling på tvers av tjenestenivå
 - Hjemmeboende eldre
 - Brukermedvirkning
 - Profesjonell service og brukerbehandling
 - Markedsføring av mattilbudet til pasienter og brukere
 
4b. Kultur og etikk
- Mat og måltider i et flerkulturelt perspektiv 
- Innvandrere og flyktninger
 - Tradisjoner og utfordringer
 - Mat som identitets- og kulturuttrykk
 
 
- Etikk, kommunikasjon, holdninger og verdier i et flerkulturelt perspektiv
 - Praktiske og etiske utfordringer i samhandling med pasienter/brukere fra etniske minoriteter og deres familier
 - Etisk bevisstgjøring og personvern i et pasient/bruker perspektiv
 
