Emne 3 - Drift av postkjøkken/avdelingskjøkken
Emnefakta
- EmnekodeMOE3
- StudieprogramMatomsorg og ernæring
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Bestilling av matproduksjon
3b. Hygiene og trygg mat
3c. Vareflyt og renhold
3d. Helse, miljø og sikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har mat- og råvarekunnskap
- har kunnskap om daglig drift av et postkjøkken/avdelingskjøkken, innredning og logistikk, bestilling og rutiner, riktig utstyr og arbeidsteknikker
- har kunnskap om de mest brukte serveringssystemer og distribusjonsmåter for mat og måltider
- har kunnskap om retningslinjer for IK-mat/HACCP
- har kunnskap om lov om matproduksjon og mattrygghet
- har kunnskap om oppbevaring av matvarer som ivaretar trygg mat, kvalitet, næringsinnhold, ernæring, ressursutnyttelse og økonomi
- har kunnskap om forebygging av smittespredning og ivaretagelse av god hygiene i samsvar med smittevernloven
- har kunnskap om avfallsforskriften, næringsmiddelhygieneforskriften, og forskrift om internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen
- har kunnskap om håndtering av avfall, renhold og renholdskontroller i tråd med gjeldende forskrifter
- har kunnskap om rutiner for forebygging og bekjempelse av insekter og andre skadedyr i henhold til forskrift om skadedyrbekjempelse
- har kunnskap om prinsipper og rutiner for vareflyt, kjølekjeder, temperaturkontroll og avvikshåndtering
- har kunnskap om krav til bekledning ved arbeid med mat og måltider i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om internkontrollforskriften
- har kunnskap om ergonomiske prinsipper i arbeidet
- har kunnskap om tilsynsmyndighetenes oppgaver og virkeområder i bedriften
- har kjennskap til digitale verktøy som brukes i arbeidet med bestillinger, sjekklister, temperaturkontroll og avvikshåndtering
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge måltider med vekt på utseende, lukt, smak, konsistens, næringsinnhold og økonomi, og tilrettelegge for et godt spisemiljø
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for samfunnets behov for sikker mathåndtering til pasienter og brukere av helse- og omsorgstjenesten
- har forståelse for betydningen av å gjennomgå spesielle hendelser eller episoder man har opplevd i jobbsammenheng i etterkant
- har forståelse for arbeidsantrekkets utforming med tanke på estetikk, hygiene, helse, miljø og sikkerhet
- har forståelse for betydningen av å utnytte ressurser gjennom forebygging og reduksjon av matsvinn
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 100 Time(r) |
Selvstudie | 216 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |