Emne 2 - Ernæringslære og mattilbud

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MOE2
    • Studieprogram
      Matomsorg og ernæring
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

2a. Nasjonale føringer

2b. Generell ernæringslære

2c. Mat, kultur og religion

2d. Diagnoser og spesialkost

2e. Kostholdsverktøy

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende ernæringslære, nøkkelrådskost, kosthold ved forebygging av sykdom og nasjonale føringer om kosthold og ernæring
  • har kunnskap om kosthold og ernæring ved ulike diagnoser og sykdomstilstander
  • har kunnskap om begrepene matglede, måltidsglede og matomsorg, og hva de innebærer
  • har kunnskap om norske og etniske mattradisjoner og forståelse for ivaretakelse av religiøse og kulturelle kosthensyn ved tilberedning og servering av mat til pasienter/brukere
  • har kunnskap om sykdomsrelatert underernæring og Malnutrition Screeening Tool (MST)
  • har kunnskap om pasientsikkerhetsprogrammet
  • har kunnskap om allergier og intoleranser og hvordan tilpasse mat og måltider til disse
  • har kunnskap om kosthold for personer som har diabetes, hjerte- og karsykdom, overvekt og fedme, allergier og intoleranser, dysfagi, IBS (irritabel tarm), diaré, forstoppelse, osteoporose, nyresykdommer, leversykdommer, revmatiske sykdommer, kreftsykdommer og demens, samt kunnskap om tilberedning og servering av enkel retter og spesialkost til disse
  • har kunnskap om energi- og næringstett kost, energiberiking, proteinberikning og tilpassing av konsistens i måltider etter pasientens/brukerens behov
  • har kunnskap om digitale kostholdsverktøy fra offentlige myndigheter, som Kostholdsplanleggeren, Mattilsynet.no og Matvaretabellen
  • har kjennskap til hvordan man kan anvende Kostholdsplanleggeren til å planlegge måltider og sette sammen menyer basert på nasjonale kostråd, og eventuelt spesialkost knyttet til ulike sykdommer og tilstander

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende Malnutrition Screeening Tool (MST) til å vurdere risiko for underernæring
  • kan anvende Matvaretabellen som oppslagsverk for å finne næringsinnholdet i ulike matvarer
  • kan anvende Mattilsynet.no som oppslagsverk for å finne informasjon om ernæring, kosthold, matvaregrupper, matsmitte og hygiene
  • kan anvende Kostholdsplanleggeren til å finne og legge sammen næringsinnholdet i ulike matvarer og til å få en økt forståelse for nærings- og energiinnhold i ulike retter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for ivaretakelse av helheten rundt et måltid gjennom duft, smak og hyggelige omgivelser som skaper gode måltidsopplevelser for pasient/bruker
  • har forståelse for verdien av forebyggende tiltak mot feilernæring, både for den enkelte pasient/bruker og samfunnsøkonomisk

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
110 Time(r)
Selvstudie
210 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

MOE2 Emne 2 - Ernæringslære og mattilbud

Program som bruker emnet