Emne 1 - Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emnefakta
- EmnekodeMOE1
 - StudieprogramMatomsorg og ernæring
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon og samhandling
1d. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn og verdier i helse- og sosialfagene
 - har kunnskap om de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke- skade og Rettferdighet
 - har kunnskap om Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
 - har kunnskap om psykologi og sosiologi, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
 - har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med brukere, pårørende og medarbeidere
 - kan anvende relevant lovverk og grunnprinsippene for helsetjenesteetikk
 
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med etiske dilemmaer, samt reflektere over og drøfte disse
 - har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindivididet, familien og det sosiale nettverket
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 77 Time(r)  |  
Selvstudie  | 175 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Prosjekt- og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - Informasjonsteknologi
 
1b. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Begreper i helse- og sosialfagene
 - Verdier og verdioppfatninger, livssyn
 - Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
 - Historie og utvikling
 - Menneskerettighetene
 - Etikk og moral, etiske dilemma
 - Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Yrkesetikk
 - Taushetspliktens etiske sider
 - Brukermedvirkning
 - Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll
 
1c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
 - Konflikthåndtering
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
 - Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledningsteori og veiledning
 
1d. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Levekår og folkehelse
 - Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
 - Roller, makt og avmakt
 - Emosjoner, behov og motivasjon
 - Stress, kriser og forsvarsmekanismer
 
