Emne 1 - Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MOE1
    • Studieprogram
      Matomsorg og ernæring
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Etikk

1c. Kommunikasjon og samhandling

1d. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn og verdier i helse- og sosialfagene
  • har kunnskap om de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke- skade og Rettferdighet
  • har kunnskap om Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
  • har kunnskap om psykologi og sosiologi, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
  • har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med brukere, pårørende og medarbeidere
  • kan anvende relevant lovverk og grunnprinsippene for helsetjenesteetikk

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med etiske dilemmaer, samt reflektere over og drøfte disse
  • har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindivididet, familien og det sosiale nettverket

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
77 Time(r)
Selvstudie
175 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

 1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • Informasjonsteknologi

 

 1b. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Begreper i helse- og sosialfagene
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Historie og utvikling
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, etiske dilemma
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll

 

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

 

 1d. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Levekår og folkehelse
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Roller, makt og avmakt
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Stress, kriser og forsvarsmekanismer

 

Pensum

MOE1 Emne 1 - Etikk, samhandling og kommunikasjon

Program som bruker emnet