Emne 1 - Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emnefakta
- EmnekodeMOE1
- StudieprogramMatomsorg og ernæring
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon og samhandling
1d. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn og verdier i helse- og sosialfagene
- har kunnskap om de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke- skade og Rettferdighet
- har kunnskap om Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
- har kunnskap om psykologi og sosiologi, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
- har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon i møte med brukere, pårørende og medarbeidere
- kan anvende relevant lovverk og grunnprinsippene for helsetjenesteetikk
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med etiske dilemmaer, samt reflektere over og drøfte disse
- har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindivididet, familien og det sosiale nettverket
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 77 Time(r) |
Selvstudie | 175 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- Informasjonsteknologi
1b. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Begreper i helse- og sosialfagene
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Historie og utvikling
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, etiske dilemma
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Brukermedvirkning
- Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll
1c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Levekår og folkehelse
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Roller, makt og avmakt
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Stress, kriser og forsvarsmekanismer