MILJØ 6 Emne 6: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 6
- StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen.
For fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål, og ved 60 studiepoeng eller mer gis tittelen «Fagskolegrad».
Emnet er obligatorisk.
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaring fra praksis. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, 2 fra ferdigheter og 2 fra generell kompetanse.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- har kunnskap om ulike brukergrupper, diagnoser og utviklingshemming
- har kunnskap om teorier og modeller i miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos personer som har utviklingshemming
- har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenester til mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om fagfeltet miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming, hvilke tiltak og tjenester som finnes for disse og deres pårørende, og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- kan oppdatere sin kunnskap om miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebygging som grunnlag for utvikling av tjenester som grunnlag for utvikling av tjenester til mennesker med utviklingshemming
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for mennesker med utviklingshemming og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og faglig effektiv måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebyggende arbeid rettet mot mennesker med utviklingshemming
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en utviklingshemming
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med mennesker med utviklingshemming, deres pårørende, samt også andre faggrupper
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i miljøarbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette hensiktsmessige tiltak for mennesker med utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
- har utviklet en forståelse for hvilke etiske prinsipper som ligger til grunn når en arbeider med mennesker med utviklingshemming
- kan utføre miljøterapeutiske tiltak med utgangspunkt i teoretisk og praktisk kompetanse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av avdelinger/etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming
- kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig Muntlig fremlegg | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 238 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksaminering.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |