MILJØ 5 Emne 5: Praksis
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 5
- StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.
Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.
Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- har kunnskap om ulike brukergrupper, diagnoser og utviklingshemming
- har kunnskap om teorier og modeller i miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos personer som har utviklingshemming
- har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenester til mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om fagfeltet miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming, hvilke tiltak og tjenester som finnes for disse og deres pårørende, og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- kan oppdatere sin kunnskap om miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebygging som grunnlag for utvikling av tjenester som grunnlag for utvikling av tjenester til mennesker med utviklingshemming
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for mennesker med utviklingshemming og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og faglig effektiv måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebyggende arbeid rettet mot mennesker med utviklingshemming
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en utviklingshemming
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med mennesker med utviklingshemming, deres pårørende, samt også andre faggrupper
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i miljøarbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette hensiktsmessige tiltak for mennesker med utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
- har utviklet en forståelse for hvilke etiske prinsipper som ligger til grunn når en arbeider med mennesker med utviklingshemming
- kan utføre miljøterapeutiske tiltak med utgangspunkt i teoretisk og praktisk kompetanse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av avdelinger/etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming
- kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov
Arbeidskrav
Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.
Prosjektetskissen skal leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.
Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.
Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.
- Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
- Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse
I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell |
Praksis | Arbeidskrav - obligatorisk | 300 t praksis fordelt over 10 uker |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Praksis | 300 Time(r) |
Vurdering
Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.
Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Midtvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell | |
Sluttvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell |