Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MAMFU3
    • Studieprogram
      Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne

3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid

3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud

3c. Utviklingstilpassede tiltak

3d. Mestring av dagliglivet – ADL

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om diagnostiseringsverktøyet ICD-10 og standardiserte observasjonsskjema og kartleggingsverktøy
  • har kunnskap om prinsippene i målretta miljøarbeid og mestring av dagliglivet (ADL), samt kunnskap om hvordan kommunisere med brukere i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
  • har kunnskap om brukermedvirkning, selvbestemmelse og samarbeid med pårørende
  • har kunnskap om hvordan opplæringstilbud, bo- og dag- aktivitet- og arbeidstilbud for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming er organisert
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid rettet mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
  • forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming får et mest mulig selvstendig liv
  • forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om funksjonsnedsettelser/utviklingshemming når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan utføre miljøarbeid som øker muligheten for inkludering og integrering for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
88 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid

  • Teorier og modeller i miljøarbeid
  • Planlegging og tilrettelegging for å møte individuelle behov
  • Planlegging og tilrettelegging for inkludering og deltakelse
  • Habilitering – og rehabiliteringsprinsipper og teorier
  • Hverdagsrehabilitering

 

2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud (individuell plan)

  • Kartleggingsmetoder og verktøy
  • Individuell plan som metode i helhetlig planlegging
  • Rollen som koordinator (nærperson, primærkontakt)
  • Helhetstenkning, koordinering og individuell tilpasning av tiltak
  • Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
  • Brukerperspektiv, brukermedvirkning vs. selvbestemmelse
  • Planlegging og tilrettelegging for selvbestemmelse (brukerperspektiv og brukermedvirkning)

3. Utviklingstilpassede tiltak

  • Overgang skole/arbeidsliv
  • Arbeidsmuligheter/ulike alternativer/inkluderende arbeidsliv
  • Aktivitets – og fritidstilbud/stimulering og utvikling gjennom kultur, idrett etc.

 

4. Mestring av dagliglivet - ADL

  • Primær, sekundær og tertiær ADL
  • Brukermedvirkning og kommunikasjon med bruker
  • Selvstendighet, mestring, funksjonsforbedring, vedlikehold og metodikk for ny læring
  • Fysisk aktivitet, kost og ernæring
  • Tilrettelegging av hjelpemidler
  • Ergonomiske tiltak/tilpasning av hjelpemidler
  • Velferdsteknologi

 

Pensum

MAMFU3 Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne

Program som bruker emnet