Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne
Emnefakta
- EmnekodeMAMFU3
 - StudieprogramMiljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne
3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud
3c. Utviklingstilpassede tiltak
3d. Mestring av dagliglivet – ADL
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om diagnostiseringsverktøyet ICD-10 og standardiserte observasjonsskjema og kartleggingsverktøy
 - har kunnskap om prinsippene i målretta miljøarbeid og mestring av dagliglivet (ADL), samt kunnskap om hvordan kommunisere med brukere i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
 - har kunnskap om brukermedvirkning, selvbestemmelse og samarbeid med pårørende
 - har kunnskap om hvordan opplæringstilbud, bo- og dag- aktivitet- og arbeidstilbud for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming er organisert
 - forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid rettet mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
 - forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming får et mest mulig selvstendig liv
 - forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om funksjonsnedsettelser/utviklingshemming når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
 - kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 - kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 - kan utføre miljøarbeid som øker muligheten for inkludering og integrering for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 88 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
- Teorier og modeller i miljøarbeid
 - Planlegging og tilrettelegging for å møte individuelle behov
 - Planlegging og tilrettelegging for inkludering og deltakelse
 - Habilitering – og rehabiliteringsprinsipper og teorier
 - Hverdagsrehabilitering
 
2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud (individuell plan)
- Kartleggingsmetoder og verktøy
 - Individuell plan som metode i helhetlig planlegging
 - Rollen som koordinator (nærperson, primærkontakt)
 - Helhetstenkning, koordinering og individuell tilpasning av tiltak
 - Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
 - Brukerperspektiv, brukermedvirkning vs. selvbestemmelse
 - Planlegging og tilrettelegging for selvbestemmelse (brukerperspektiv og brukermedvirkning)
 
3. Utviklingstilpassede tiltak
- Overgang skole/arbeidsliv
 - Arbeidsmuligheter/ulike alternativer/inkluderende arbeidsliv
 - Aktivitets – og fritidstilbud/stimulering og utvikling gjennom kultur, idrett etc.
 
4. Mestring av dagliglivet - ADL
- Primær, sekundær og tertiær ADL
 - Brukermedvirkning og kommunikasjon med bruker
 - Selvstendighet, mestring, funksjonsforbedring, vedlikehold og metodikk for ny læring
 - Fysisk aktivitet, kost og ernæring
 - Tilrettelegging av hjelpemidler
 - Ergonomiske tiltak/tilpasning av hjelpemidler
 - Velferdsteknologi
 
