Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne
Emnefakta
- EmnekodeMAMFU3
- StudieprogramMiljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne
3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud
3c. Utviklingstilpassede tiltak
3d. Mestring av dagliglivet – ADL
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om diagnostiseringsverktøyet ICD-10 og standardiserte observasjonsskjema og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om prinsippene i målretta miljøarbeid og mestring av dagliglivet (ADL), samt kunnskap om hvordan kommunisere med brukere i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
- har kunnskap om brukermedvirkning, selvbestemmelse og samarbeid med pårørende
- har kunnskap om hvordan opplæringstilbud, bo- og dag- aktivitet- og arbeidstilbud for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming er organisert
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid rettet mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
- forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming får et mest mulig selvstendig liv
- forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om funksjonsnedsettelser/utviklingshemming når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan utføre miljøarbeid som øker muligheten for inkludering og integrering for mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 88 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |