Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMAMFU2
 - StudieprogramMiljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning
2c. Kommunikasjonsprosessen
2d. Veiledning og samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har generell kunnskap om ulike funksjonshemminger, funksjonsnedsettelser og utviklingshemming hos barn, unge, voksne og eldre – og spesiell kunnskap om Autisme, Aspergers syndrom, Downs syndrom og ADHD
 - har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger ift bruk av makt og tvang; Pasient- og brukerrettighetsloven; kap.4.A og Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9
 - har kjennskap til hvilke yrkesgrupper som arbeider ift. mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 - forstår betydningen av forebyggingsperspektivet; forebygging av funksjons- og helsesvikt, forebygging av bruk av makt og tvang og forebygging av konflikter i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og deres pårørende
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en yrkesfaglig problemstilling en møter i miljøarbeidet rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for tiltak i miljøarbeidet som kan forebygge og moderere utfordrende atferd, samt hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
 - kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 80 Time(r)  |  
Selvstudie  | 186 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
- Grunnlagstenkning
 
- Definisjon og kunnskap om brukergruppen, herunder: ulike diagnoser, tilleggsvansker og behandling
 - Utvikling av arbeidsfeltet i et historisk perspektiv
 - Tilrettelegging i forhold til funksjons- og læreevne, livsløpsfaser, egenomsorg, sårbarhet og utviklingsmuligheter
 - Forståelse av forutsetninger for helsen hos mennesker med utviklingshemming, og tilgang på psykiatriske og somatiske helsetjenester
 - Helse – og sosialpolitiske føringer og rammevilkår for mennesker med utviklingshemming
 - Mennesker med utviklingshemming sin plass i samfunnet
 - Ivaretakelse av rettsikkerhet for mennesker med utviklingshemming
 - Alternativ metoder til bruk av makt og tvang
 
- Lovgivning
 
- Aktuelle lovverk med forskrifter og rundskriv, herunder Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) kap. 9.
 - Lovbaserte rettigheter og plikter for de ulike brukergruppene og saksbehandling
 
- Internkontroll
 - Dokumentasjon
 
- Kommunikasjonsprosessen
 
- Kunnskap om formidlingsmåter
 - Kunnskap om funksjonshemming, multifunksjonshemming og funksjonsnedsettelse i forhold til barn, unge, voksne og eldre
 - Kunnskap om alternativ kommunikasjon
 - Veiledning overfor tjenestemottakere/pårørende/familie
 - Kunnskap og holdninger som alternativ til tvang og makt
 - Brukerrelasjoner, holdninger og etiske dilemmaer
 - Kommunikasjon med personer som har svekket språkforståelse
 - Konflikter, møte med vold, trusler, tvang og makt
 - Konfliktforebyggende tiltak
 
- Veiledning og samarbeid
 
- Utøvelse av veiledning i forhold til brukerne og pårørende/familie
 - Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
 - Samarbeid med pårørende
 
