Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MAMFU2
    • Studieprogram
      Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid

2a. Grunnlagstenkning

2b. Lovgivning

2c. Kommunikasjonsprosessen

2d. Veiledning og samarbeid

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har generell kunnskap om ulike funksjonshemminger, funksjonsnedsettelser og utviklingshemming hos barn, unge, voksne og eldre – og spesiell kunnskap om Autisme, Aspergers syndrom, Downs syndrom og ADHD
  • har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger ift bruk av makt og tvang; Pasient- og brukerrettighetsloven; kap.4.A og Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9
  • har kjennskap til hvilke yrkesgrupper som arbeider ift. mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • forstår betydningen av forebyggingsperspektivet; forebygging av funksjons- og helsesvikt, forebygging av bruk av makt og tvang og forebygging av konflikter i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og deres pårørende
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en yrkesfaglig problemstilling en møter i miljøarbeidet rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av å legge til rette for tiltak i miljøarbeidet som kan forebygge og moderere utfordrende atferd, samt hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
  • kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
80 Time(r)
Selvstudie
186 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

  1. Grunnlagstenkning
  • Definisjon og kunnskap om brukergruppen, herunder: ulike diagnoser, tilleggsvansker og behandling
  • Utvikling av arbeidsfeltet i et historisk perspektiv
  • Tilrettelegging i forhold til funksjons- og læreevne, livsløpsfaser, egenomsorg, sårbarhet og utviklingsmuligheter
  • Forståelse av forutsetninger for helsen hos mennesker med utviklingshemming, og tilgang på psykiatriske og somatiske helsetjenester
  • Helse – og sosialpolitiske føringer og rammevilkår for mennesker med utviklingshemming
  • Mennesker med utviklingshemming sin plass i samfunnet
  • Ivaretakelse av rettsikkerhet for mennesker med utviklingshemming
  • Alternativ metoder til bruk av makt og tvang

 

  1. Lovgivning
  • Aktuelle lovverk med forskrifter og rundskriv, herunder Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) kap. 9.
  • Lovbaserte rettigheter og plikter for de ulike brukergruppene og saksbehandling
  • Internkontroll
  • Dokumentasjon

 

  1. Kommunikasjonsprosessen
  • Kunnskap om formidlingsmåter
  • Kunnskap om funksjonshemming, multifunksjonshemming og funksjonsnedsettelse i forhold til barn, unge, voksne og eldre
  • Kunnskap om alternativ kommunikasjon
  • Veiledning overfor tjenestemottakere/pårørende/familie
  • Kunnskap og holdninger som alternativ til tvang og makt
  • Brukerrelasjoner, holdninger og etiske dilemmaer
  • Kommunikasjon med personer som har svekket språkforståelse
  • Konflikter, møte med vold, trusler, tvang og makt
  • Konfliktforebyggende tiltak

 

  1. Veiledning og samarbeid
  • Utøvelse av veiledning i forhold til brukerne og pårørende/familie
  • Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
  • Samarbeid med pårørende

 

Pensum

MAMFU2 Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid

Program som bruker emnet