Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMAMFU2
- StudieprogramMiljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning
2c. Kommunikasjonsprosessen
2d. Veiledning og samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har generell kunnskap om ulike funksjonshemminger, funksjonsnedsettelser og utviklingshemming hos barn, unge, voksne og eldre – og spesiell kunnskap om Autisme, Aspergers syndrom, Downs syndrom og ADHD
- har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger ift bruk av makt og tvang; Pasient- og brukerrettighetsloven; kap.4.A og Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9
- har kjennskap til hvilke yrkesgrupper som arbeider ift. mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- forstår betydningen av forebyggingsperspektivet; forebygging av funksjons- og helsesvikt, forebygging av bruk av makt og tvang og forebygging av konflikter i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og deres pårørende
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en yrkesfaglig problemstilling en møter i miljøarbeidet rettet mot mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for tiltak i miljøarbeidet som kan forebygge og moderere utfordrende atferd, samt hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
- kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 186 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
- Grunnlagstenkning
- Definisjon og kunnskap om brukergruppen, herunder: ulike diagnoser, tilleggsvansker og behandling
- Utvikling av arbeidsfeltet i et historisk perspektiv
- Tilrettelegging i forhold til funksjons- og læreevne, livsløpsfaser, egenomsorg, sårbarhet og utviklingsmuligheter
- Forståelse av forutsetninger for helsen hos mennesker med utviklingshemming, og tilgang på psykiatriske og somatiske helsetjenester
- Helse – og sosialpolitiske føringer og rammevilkår for mennesker med utviklingshemming
- Mennesker med utviklingshemming sin plass i samfunnet
- Ivaretakelse av rettsikkerhet for mennesker med utviklingshemming
- Alternativ metoder til bruk av makt og tvang
- Lovgivning
- Aktuelle lovverk med forskrifter og rundskriv, herunder Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) kap. 9.
- Lovbaserte rettigheter og plikter for de ulike brukergruppene og saksbehandling
- Internkontroll
- Dokumentasjon
- Kommunikasjonsprosessen
- Kunnskap om formidlingsmåter
- Kunnskap om funksjonshemming, multifunksjonshemming og funksjonsnedsettelse i forhold til barn, unge, voksne og eldre
- Kunnskap om alternativ kommunikasjon
- Veiledning overfor tjenestemottakere/pårørende/familie
- Kunnskap og holdninger som alternativ til tvang og makt
- Brukerrelasjoner, holdninger og etiske dilemmaer
- Kommunikasjon med personer som har svekket språkforståelse
- Konflikter, møte med vold, trusler, tvang og makt
- Konfliktforebyggende tiltak
- Veiledning og samarbeid
- Utøvelse av veiledning i forhold til brukerne og pårørende/familie
- Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
- Samarbeid med pårørende