Emne 2: Ledelse og personal
Emnefakta
- EmnekodeLOSB2
 - StudieprogramLedelse i overnattings- og serveringsbransjen
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Innhold:
2a. Ledelse
2b. Lovverk
2c. Rekruttering
2d. Retention
2e. Personalledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man innen overnattings- og serveringsbransjen leder en organisasjon, mennesker og seg selv
 - har innsikt i arbeidsmiljøloven, HMS, skjenkeloven og andre regelverk som er relevant for overnattings- og serveringsbransjen
 - har bransjekunnskap om rekrutteringsprosesser knyttet til mangfold og likestilling i overnattings- og serveringsbransjen
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kommunikasjon for effektiv ledelse
 - forstår egen bransjes betydning for den enkelte ansattes trivsel, motivasjon og utvikling i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om rekruttering, on- og offboarding samt lovverk som regulerer rekrutteringsprosessen innen overnattings- og serveringsbransjen
 - kan innen overnattings- og serveringsbransjen anvende relevante ledelsesverktøy og teknikker i utvikling av team og medarbeidere
 - kan finne informasjon og relevant fagstoff for kontinuerlig utvikling av kommunikasjon og lederegenskaper
 - kan i overnattings- og serveringsbransjen kartlegge en situasjon og behov for iverksettelse av tiltak i en konfliktsituasjon, basert på et teams ulike personlighetstyper
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for viktigheten av Retention/medarbeiderbevaring i overnattings- og serveringsbransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning med respekt for mangfold og inkludering innen overnattings- og serveringsbransjen
 - kan utføre coaching og utviklingssamtaler for utvikling av eget team
 - kan bygge relasjoner på tvers av avdelinger i overnattings- og serveringsbransjen, samt med eksterne målgrupper, i arbeid med ledelse og personal
 - kan utvikle arbeidsmetoder for å skape og opprettholde positivt arbeidsmiljø og arbeidskultur innen overnattings- og serveringsbransjen
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneeksamen  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 210 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Ledelse
- Førstegangsledelse
 - Fra fagarbeider til leder 
- Utfordringer
 - Muligheter
 
 - Lære å lede: en organisasjon, mennesker og seg selv
 - Takle stress
 - Lederstiler
 - Tjenesteledelse/transaksjonsledelse/transformasjonsledelse
 
2b. Lovverk
- Arbeidsmiljøloven
 - Hovedavtalen/tariffavtaler
 - Skjenkeloven
 - HMS og internkontroll
 - Tillitsvalgt/verneombud
 - GDPR
 
2c. Rekruttering
- Rekruttering
 - Mangfold og likestilling i rekrutteringsprosessen
 - Onboarding
 - Opplæring
 - Offboarding
 
2d. Retention
- Hva er retention?
 - Hertzbergsteorien
 - Motivasjon og trivsel
 - Psykologisk trygghet
 
2e. Personalledelse
- Utvikling - medarbeidere og team
 - Personlighetstyper/ Belbins metode
 - Kommunikasjon 
- Coaching
 
 - Utviklingssamtaler
 - Arbeidsmiljøundersøkelse
 - Den nødvendige samtalen
 - Konflikthåndtering
 
