Emne 2: Ledelse og personal
Emnefakta
- EmnekodeLOSB2
- StudieprogramLedelse i overnattings- og serveringsbransjen
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Innhold:
2a. Ledelse
2b. Lovverk
2c. Rekruttering
2d. Retention
2e. Personalledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man innen overnattings- og serveringsbransjen leder en organisasjon, mennesker og seg selv
- har innsikt i arbeidsmiljøloven, HMS, skjenkeloven og andre regelverk som er relevant for overnattings- og serveringsbransjen
- har bransjekunnskap om rekrutteringsprosesser knyttet til mangfold og likestilling i overnattings- og serveringsbransjen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kommunikasjon for effektiv ledelse
- forstår egen bransjes betydning for den enkelte ansattes trivsel, motivasjon og utvikling i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om rekruttering, on- og offboarding samt lovverk som regulerer rekrutteringsprosessen innen overnattings- og serveringsbransjen
- kan innen overnattings- og serveringsbransjen anvende relevante ledelsesverktøy og teknikker i utvikling av team og medarbeidere
- kan finne informasjon og relevant fagstoff for kontinuerlig utvikling av kommunikasjon og lederegenskaper
- kan i overnattings- og serveringsbransjen kartlegge en situasjon og behov for iverksettelse av tiltak i en konfliktsituasjon, basert på et teams ulike personlighetstyper
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for viktigheten av Retention/medarbeiderbevaring i overnattings- og serveringsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning med respekt for mangfold og inkludering innen overnattings- og serveringsbransjen
- kan utføre coaching og utviklingssamtaler for utvikling av eget team
- kan bygge relasjoner på tvers av avdelinger i overnattings- og serveringsbransjen, samt med eksterne målgrupper, i arbeid med ledelse og personal
- kan utvikle arbeidsmetoder for å skape og opprettholde positivt arbeidsmiljø og arbeidskultur innen overnattings- og serveringsbransjen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneeksamen | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 210 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Ledelse
- Førstegangsledelse
- Fra fagarbeider til leder
- Utfordringer
- Muligheter
- Lære å lede: en organisasjon, mennesker og seg selv
- Takle stress
- Lederstiler
- Tjenesteledelse/transaksjonsledelse/transformasjonsledelse
2b. Lovverk
- Arbeidsmiljøloven
- Hovedavtalen/tariffavtaler
- Skjenkeloven
- HMS og internkontroll
- Tillitsvalgt/verneombud
- GDPR
2c. Rekruttering
- Rekruttering
- Mangfold og likestilling i rekrutteringsprosessen
- Onboarding
- Opplæring
- Offboarding
2d. Retention
- Hva er retention?
- Hertzbergsteorien
- Motivasjon og trivsel
- Psykologisk trygghet
2e. Personalledelse
- Utvikling - medarbeidere og team
- Personlighetstyper/ Belbins metode
- Kommunikasjon
- Coaching
- Utviklingssamtaler
- Arbeidsmiljøundersøkelse
- Den nødvendige samtalen
- Konflikthåndtering