Emne 3: Demensomsorg
Emnefakta
- EmnekodeKVK3
- StudieprogramKlinisk vurderingskompetanse
- Studiepoeng15
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Demens – årsaker, symptomer og behandling
3b. Observasjon, kartlegging og vurdering av personer med demens
3c. Å leve med demenssykdom
3d. Etiske utfordringer i demensomsorgen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike demenssykdommer og behandlingsformer, samt tiltak som benyttes i arbeidet med pasienter som har en demenssykdom
- har innsikt i relevant regelverk, nasjonale planer, faglige retningslinjer og anbefalinger knyttet til klinisk vurdering av pasienter med demenssykdom
- har bransjekunnskap om observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes ved klinisk vurdering i demensomsorgen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang ved ulike demenssykdommer
- forstår egen bransjes/yrkes betydning av demensomsorg knyttet til velferdsteknologi og FNs bærekraftsmål, i lys av et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om realitetsorientering, reminisens og validering i klinisk vurderingsarbeid knyttet til pasienter med demens
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer ved personsentrert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak for personer med demenssykdommer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling innen klinisk vurdering, knyttet til krisereaksjoner og det å leve med demens som ung
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til sammenheng mellom demens, somatisk og psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til forhåndssamtale, fremtidsfullmakt og pårørende, i arbeid med klinisk vurdering av pasienter med demenssykdom
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket, knyttet til brukermedvirkning, adferd og adferdsendring i klinisk vurderingsarbeid av den demente pasient
- kan utføre klinisk vurderingsarbeid knyttet til ADL vurdering, ernæring og eliminasjon, etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper, knyttet til etiske utfordringer i klinisk vurdering av personer med demenssykdom
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for klinisk vurderingsarbeid, samt ivareta rettighetene til personer med demenssykdom
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Videopresentasjon | Presentasjon | Arbeidskrav - obligatorisk | |
Litteraturliste | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 324 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Videopresentasjon | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |