Emne 1: Klinisk vurderingskompetanse
Emnefakta
- EmnekodeKVK1
- StudieprogramKlinisk vurderingskompetanse
- Studiepoeng15
- StudiestedHaugesund
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Klinisk vurderingskompetanse
1a. Kommunikasjon og samhandling
1b. Observasjon, vurdering og handling – akutte, subakutte og kroniske tilstander
1c. Akuttmedisinsk kunnskap
1d. Praktiske ferdigheter og prosedyrer
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ABCDE metodikk i arbeid med klinisk vurdering
- har innsikt i standardiserte observasjons-, kartleggings- og kommunikasjonsverktøy knyttet til dokumentering og rapportering av pasientens helsetilstand
- har bransjekunnskap om de ulike yrkesgruppers funksjons- og ansvarsområder innen pleie- og omsorgstjenesten
- kan oppdatere sin egen yrkesfaglige kunnskap knyttet til livreddende førstehjelp, hjertelungeredning og bruk av hjertestarter i arbeid med klinisk vurdering
- forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til bærekraftig utvikling, i arbeid med klinisk vurderingskompetanse i lys av et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap gjennom bruk av relevante prosedyrer, samt bruk av det kliniske blikk i arbeid med klinisk vurdering
- kan anvende relevante kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere endringer i pasientens tilstand
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til smerter, ernæringsstatus og eliminasjon, i arbeid med akutte, subakutte og kroniske tilstander
- kan kartlegge pasientens tilstand ved hjelp av ulike kartleggingsverktøy og undersøkelsesmetoder, samt identifisere behov for tiltak, knyttet til sirkulasjons-, respirasjons- og fordøyelsessystemet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til kvalitet og pasientsikkerhet ved bruk av observasjons- og kartleggingsverktøy innenfor klinisk vurdering
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med observasjon, vurdering og handling overfor akutt og kritisk syke
- kan utføre klinisk vurdering av akutt syke etter gjeldende lover og forskrifter
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med tverrkulturell kommunikasjon knyttet til klinisk vurdering
- kan utvikle arbeidsmetoder for observasjon, vurdering og handling knyttet til akutte, subakutte og kroniske tilstander ved infeksjoner
Arbeidskrav
Emneeksamen i praktiske prosedyrer samt relevant teori, hvor studenten trekker en av emnets praktiske prosedyrer to dager før muntlig/praktisk eksamensgjennomføring.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneeksamen | Praktiske øvelse | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Ferdighetstrening | 20 Time(r) |
Selvstudie | 304 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Praktisk-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |