Emne 3: Rehabilitering
Emnefakta
- EmnekodeKOLPEMNE3
 - StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
 - Studiepoeng8
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
a. Deltakere i rehabiliteringsprosessen
b. Rehabilitering og habilitering
c. Samfunnets tilbud og ressurser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rehabilitering og om deltakere i rehabiliteringsprosessen
 - har kunnskap om hvilke yrkesgrupper, frivillige organisasjoner og interesseorganisasjoner som arbeider innenfor fagfeltet kreftomsorg og lindrende pleie
 - har kjennskap til hvordan kommunale og spesialisthelsetjenester til barn og voksne med en kreftsykdom er organisert
 - har kunnskap om veiledning, tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging i arbeidet med barn og voksne som har en kreftsykdom og deres pårørende
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i praktisk arbeid med barn og voksne som har en kreftsykdom
 - kan anvende standardiserte observasjonsskjema og verktøy for å kartlegge selvstendighet, mestring og behov for bistand hos barn og voksne som har en kreftsykdom
 - kan anvende individuell plan i arbeidet med brukermedvirkning og et helhetlig og tverrfaglig tilbud for barn og voksne som har en kreftsykdom og som trenger et langvarig og tverrfaglig tjenestetilbud
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider for å belyse yrkesfaglige problemstillinger innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan individuelle prosesser kan påvirke behandling, rehabilitering og resultat av behandling/rehabilitering for barn og voksne som har en kreftsykdom
 - har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å ha en kreftsykdom og hvordan dette virker inn på personen, pårørende og det sosiale nettverket
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 210 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Deltakere i rehabiliteringsprosessen
- Pasienten
 - Familien
 - Barn og unge som pårørende
 - Det sosiale nettverk
 - Tverrfaglig samarbeid
 
3b. Rehabilitering og habilitering
- Informasjon og bevisstgjøring
 - Kartlegging og realisering av individuelle mål
 - Individuell plan
 - Selvstendighet, mestring og funksjonsforbedring
 - Nyorientering med utgangspunkt i prognose og diagnose
 - Familiens og nettverkets betydning for rehabiliteringen
 - Hverdagsrehabilitering
 - Velferdsteknologi
 
3c. Samfunnets tilbud og ressurser
- Kjennskap til, kunnskap om den offentlige helsetjenesten innen kreft og lindrende omsorg
 - Sosial støtte- og hjelpeordninger
 - Trygderettigheter
 - Pasientorganisasjoner (eks. Kreftforeningen)
 
