Emne 2: Kreftsykdommer og behandlingsformer
Emnefakta
- EmnekodeKOLPEMNE2
 - StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
a. En kreftdiagnose- hva det kan innebære for pasienten og pårørende
b. Kunnskap om kreftsykdommer
c. Konsekvenser av sykdom og behandling
d. Forebyggende arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommene hos barn og voksne og kunnskap om kreft som akutt og kronisk sykdom.
 - har kunnskap om hvilke eksistensielle utfordringer, psykiske reaksjoner og sosiale konsekvenser en kreftsykdom kan ha for voksne og barn og deres pårørende
 - har kunnskap om ernæringsforstyrrelse, de vanligste behandlingsformer og bivirkninger ved behandling av kreftsykdommer
 - har kjennskap til ulike behandlingsformer, inkludert komplementære og alternative behandlingsformer og har en kritisk tilnærming når det gjelder disse
 - forstår betydningen av forebyggende og helsefremmede arbeid mot risikogrupper og betydningen av gode behandlings- og rehabiliteringstilbud for barn og voksne med en kreftsykdom
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i praktisk arbeid med barn og voksne som har en kreftsykdom
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider for å belyse yrkesfaglige problemstillinger innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en legger til rette for brukermedvirkning for barn og voksne som har en kreftsykdom
 - har forståelse for hvordan individuelle prosesser kan påvirke behandling, rehabilitering og resultat av behandling/rehabilitering for barn og voksne som har en kreftsykdom
 - kan arbeide i tråd med prinsippene om likeverd og selvbestemmelse og i forhold til anbefalinger fra behandlerteam og lege
 - kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse forebyggende tiltak, behandling, pleie og omsorg for barn og voksne som har en kreftsykdom
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 80 Time(r)  |  
Selvstudie  | 203 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. En kreftdiagnose – hva det kan innebære for pasienten og pårørende
- Brukermedvirkning
 - Eksistensielle utfordringer
 - Psykiske reaksjoner
 - Påvirkning av nettverk og omgivelser
 - Sosiale omveltninger
 - Myter og ulike forestillinger om kreft
 
2b. Kunnskap om kreftsykdommer
- De vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne
 - Behandlingsformer
 - Kreft som akutt og kronisk sykdom
 
2c. Konsekvenser av sykdom og behandling
- Ernæringsforstyrrelser
 - Nedsatt immunforsvar
 - Fatigue
 - Endret selvbilde og seksualitet
 - Bivirkninger
 
2d. Forebyggende arbeid
- Kreftforekomst
 - Risikofaktorer
 - Forebygging av kreft på ulike nivåer
 
