Etter operasjon, undersøkelse og behandling
Emnefakta
- EmnekodeKKH3
- StudieprogramKirurgisk kompetanse for helsefagarbeidere
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Oppfølgning etter kirurgi
3b. Postoperativ avdeling
3c. Postoperativ pleie
3d. IKT og pasientinformasjon
3e. Røntgen og strålebruk
3f. Rengjøring og sterilisering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppfølging og postoperativ pleie etter kirurgi
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til røntgenutstyr, strålebruk og IKT-systemer på operasjonsstuen og i postoperativ avdeling
- har bransjekunnskap om prosesser og metoder for rengjøring, desinfeksjon, autoklavering og sterilisering av kirurgiske instrumenter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til tverrfaglig samarbeid, oppvåkningsfasen, og postoperativ pleie
- forstår egen yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, med fokus på pasienttrygghet og kirurgisk samvittighet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til ernæring, eliminasjon, smerter og kvalme etter kirurgisk behandling
- kan anvende relevante faglige verktøy i arbeid med bandasje og gipsing
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for postoperativ pleie, som mobilisering, sårstell og bandasje
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved testing og validering av steriliseringsutstyr
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med pasientinformasjon og oppfølging i oppvåkningsfasen, ved postoperativ pleie og avlevering av pasient
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket i arbeid med hygiene, smittevern og atferd ved kirurgisk behandling
- kan utføre postoperativ pleie med fokus på ernæring, kvalme og velvære etter den enkeltes pasients behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å sikre kvalitet i kirurgisk assistanse og postoperativ pleie
- kan utvikle arbeidsmetoder med fokus på økt pasienttrygghet
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 34 Time(r) |
Ferdighetstrening | 10 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |