Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE4
- StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede
4a. Lærende organisasjoner
4b. Produksjonsstyring
4c. Verdikjede (Supply Chain Management)
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om modeller for lærende organisasjoner og institusjonell læring i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til produksjonsstyring og IKT-verktøy, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i arbeid med produksjonsledelse i moderne produksjonsbedrifter, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til verdikjede (Supply Chain Management) i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- forstår egen bransjes/yrkes betydningen av erfaringslæring og institusjonalisering av kunnskap i organisasjoner i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til organisasjonskultur, visjon og verdier i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer ved innkjøp og innkjøpsledelse innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til driftslogistikk og kategoristyring som er relevant for arbeidet med effektivisering og forbedringsprosesser
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til selvledelse og Teori U ved effektiviserings- og forbedringsledelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til produksjonsstyring, strategi og filosofi innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til nivåstyring og analyse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med produksjonslogistikk og verdikjedetankegang knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til erfaringsdatabase og ERP – system i arbeid med effektivisering og forbedringsledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |