Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede

  • Emnefakta

    • Emnekode
      EFLEMNE4
    • Studieprogram
      Effektiviserings- og forbedringsledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede

4a. Lærende organisasjoner 

4b. Produksjonsstyring 

4c. Verdikjede (Supply Chain Management)

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om modeller for lærende organisasjoner og institusjonell læring i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til produksjonsstyring og IKT-verktøy, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i arbeid med produksjonsledelse i moderne produksjonsbedrifter, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til verdikjede (Supply Chain Management) i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • forstår egen bransjes/yrkes betydningen av erfaringslæring og institusjonalisering av kunnskap i organisasjoner i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til organisasjonskultur, visjon og verdier i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer ved innkjøp og innkjøpsledelse innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til driftslogistikk og kategoristyring som er relevant for arbeidet med effektivisering og forbedringsprosesser
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til selvledelse og Teori U ved effektiviserings- og forbedringsledelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til produksjonsstyring, strategi og filosofi innen effektiviserings- og forbedringsledelse    
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til nivåstyring og analyse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med produksjonslogistikk og verdikjedetankegang knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til erfaringsdatabase og ERP – system i arbeid med effektivisering og forbedringsledelse

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

EFLEMNE4 Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede