Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring

  • Emnefakta

    • Emnekode
      EFLEMNE3
    • Studieprogram
      Effektiviserings- og forbedringsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring

3a. Internkommunikasjon 

3b. Media og eksternkommunikasjon 

3c. Krisekommunikasjon 

3d. Endringsprosesser og kommunikasjon

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om internkommunikasjon som anvendes innenfor effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til media og eksternkommunikasjon i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til endringsprosesser og kommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruk av sosiale medier innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til medias rolle i samfunnet sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til kommunikasjon i endringsprosesser
  • kan anvende relevante faglige verktøy som samtaleteknikker ved kommunikasjon i prosjekt, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til endringsledelsesteori Kotter, som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til krisekommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til håndtering av media og kanaler for ekstern kommunikasjon, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning ved bruk av formelle og uformelle kommunikasjonskanaler i utøvelsen av yrket innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til kommunikasjon og omdømme i endring, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til endringsledelse, endringsprosesser og kommunikasjon
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved hjelp av involvering og medbestemmelse knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
76 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

EFLEMNE3 Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring

Program som bruker emnet