Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE3
- StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring
3a. Internkommunikasjon
3b. Media og eksternkommunikasjon
3c. Krisekommunikasjon
3d. Endringsprosesser og kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om internkommunikasjon som anvendes innenfor effektiviserings- og forbedringsledelse
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til media og eksternkommunikasjon i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til endringsprosesser og kommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruk av sosiale medier innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til medias rolle i samfunnet sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til kommunikasjon i endringsprosesser
- kan anvende relevante faglige verktøy som samtaleteknikker ved kommunikasjon i prosjekt, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til endringsledelsesteori Kotter, som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til krisekommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til håndtering av media og kanaler for ekstern kommunikasjon, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning ved bruk av formelle og uformelle kommunikasjonskanaler i utøvelsen av yrket innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til kommunikasjon og omdømme i endring, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til endringsledelse, endringsprosesser og kommunikasjon
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved hjelp av involvering og medbestemmelse knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |