Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE3
 - StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring
3a. Internkommunikasjon
3b. Media og eksternkommunikasjon
3c. Krisekommunikasjon
3d. Endringsprosesser og kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om internkommunikasjon som anvendes innenfor effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til media og eksternkommunikasjon i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til endringsprosesser og kommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til bruk av sosiale medier innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til medias rolle i samfunnet sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til kommunikasjon i endringsprosesser
 - kan anvende relevante faglige verktøy som samtaleteknikker ved kommunikasjon i prosjekt, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan finne informasjon og fagstoff knyttet til endringsledelsesteori Kotter, som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til krisekommunikasjon innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til håndtering av media og kanaler for ekstern kommunikasjon, ved effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har utviklet en etisk grunnholdning ved bruk av formelle og uformelle kommunikasjonskanaler i utøvelsen av yrket innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov knyttet til kommunikasjon og omdømme i endring, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til endringsledelse, endringsprosesser og kommunikasjon
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved hjelp av involvering og medbestemmelse knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Internkommunikasjon
- Kommunikasjonsteori
 - Samtaleteknikker
 - Formelle og uformelle kommunikasjonskanaler
 - Kommunikasjon i prosjekt
 - Kommunikasjon i endringsprosesser
 - Stolthet i endring og forbedringsarbeid
 - Kanalvalg for effektiv kommunikasjon
 
3b. Media og eksternkommunikasjon
- Medias rolle i samfunnet
 - Håndtering av media
 - Kanaler for ekstern kommunikasjon
 - Sosiale media
 - Lovverk
 
3c. Krisekommunikasjon
- Plan for krisekommunikasjon
 - Retorikk
 
3d. Endringsprosesser og kommunikasjon
- Hvorfor endringsledelse
 - Organisasjonsteori
 - Endringsledelsesteori 
- Kotter
 
 - Involvering og medbestemmelse
 - Situasjonsbestemt ledelse og organisasjonsutvikling
 
