Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE2
 - StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
 - Studiepoeng14
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse
2a. HMS
2b. Kvalitetsledelse
2c. Prosjektledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til standarder og standardisert arbeidsrett knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har innsikt i regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til HMS i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til total kvalitetsledelse (TKL) innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til program og prosjektorganisering ved effektiviserings- og forbedringsledelse
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til HMS i praksis, forbedringsarbeid, avvik og observasjoner i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen prosjektøkonomi, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan anvende relevante prosjektstyringsverktøy i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan finne informasjon og fagstoff som relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til LEAN og effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til prosjektledelse, rapporteringsrutiner og avvikshåndtering innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med LEAN, flyt og kundeverdi innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med HMS knyttet til prosjekt- og kvalitetsledelse innen effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan utføre arbeidet med prosjektledelse knyttet tik GNATT – skjema, etter utvalgte målgruppers behov i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til standarder og standardisering ved effektiviserings- og forbedringsledelse
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til prosjektteori innen effektivisering- og forbedringsledelse
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 76 Time(r)  |  
Selvstudie  | 250 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. HMS
- Regelverk
 - HMS i praksis 
- Forbedringsarbeid
 - Avvik og observasjoner
 
 
2b. Kvalitetsledelse
- Total kvalitetsledelse (TKL) 
- Historiske perspektiv
 - Kvalitet og forbedringsarbeid
 - Standarder og standardisering 
- EN
 - NS
 - AQAP
 - ISO
 
 - Kontinuerlig forbedring og standarder
 
 - Standarder og standardisert arbeidsrett
 - LEAN 
- Introduksjon
 - 5S 
- I industri
 - I tjenesteleveranse
 - Effekten av 5S
 
 - Toyotas 14 ledelsesprinsipper
 - Kartlegge ståsted 
- Strategisk A3
 
 - Flyt og kundeverdi
 - Verdistrømkartlegging og visualisering
 
 
2c. Prosjektledelse
- Prosjektteori 
- GANTT-skjema 
- Kritisk stil
 - Milepælsplanlegging
 - Arbeidspakker
 
 
 - GANTT-skjema 
 - Program og prosjektorganisering
 - Prosjektøkonomi
 - Innkjøp og kontraktsadministrasjon
 - Interessenter og omgivelser
 - Avslutning og gevinstrealisering
 - Rapporteringsrutiner
 - Avvikshåndtering 
- Forbedringsarbeid
 
 - Prosjektstyringsverktøy 
- MS Project
 - Excel
 - Dokumentasjon
 
 
