Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE2
- StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
- Studiepoeng14
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse
2a. HMS
2b. Kvalitetsledelse
2c. Prosjektledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til standarder og standardisert arbeidsrett knyttet til effektiviserings- og forbedringsledelse
- har innsikt i regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til HMS i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til total kvalitetsledelse (TKL) innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til program og prosjektorganisering ved effektiviserings- og forbedringsledelse
- forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til HMS i praksis, forbedringsarbeid, avvik og observasjoner i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen prosjektøkonomi, i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan anvende relevante prosjektstyringsverktøy i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan finne informasjon og fagstoff som relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til LEAN og effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til prosjektledelse, rapporteringsrutiner og avvikshåndtering innen effektiviserings- og forbedringsledelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med LEAN, flyt og kundeverdi innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med HMS knyttet til prosjekt- og kvalitetsledelse innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan utføre arbeidet med prosjektledelse knyttet tik GNATT – skjema, etter utvalgte målgruppers behov i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til standarder og standardisering ved effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til prosjektteori innen effektivisering- og forbedringsledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 76 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |