Emne 1: Ledelse og økonomi

  • Emnefakta

    • Emnekode
      EFLEMNE1
    • Studieprogram
      Effektiviserings- og forbedringsledelse
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Emne 1: Ledelse og økonomi

1a. Studieteknikk 

1b. Ledelse 

1c. Økonomi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til kalkylemetoder og kategoristyring inne effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i arbeid med økonomi og prosjektøkonomi knyttet til effektivitets- og forbedringsledelse
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i arbeid med ledelsesteori og ledelsesmodeller
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om regnskapsanalyse innen effektiviserings – og forbedringsledelse
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til bærekraftig utvikling i et samfunns- og verdiskapersperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til konflikt og konflikthåndtering innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til organisasjonsteori, gruppeetablering og gruppeprosesser inne effektiviserings- og forbedringsledelse
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til motivasjon og etikk i et ledelsesperspektiv
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til bedriftskultur innen effektiviserings- og forbedringsledelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til formelle- og uformelle ledelsesstrukturer innen effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til relasjonsledelse og situasjonsbasert ledelse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging i effektiviserings- og forbedringsledelse
  • har utviklet arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans knyttet til materiellstyring og regnskap i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a.     Studieteknikk

  • Prosjekt og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Metode og presentasjon
  • Bruk av læringsressurser

1b.     Ledelse

  • Ledelsesteori og -modeller
    • Ledelsesmodeller
      • Relasjonsledelse
      • Intensjonsbasert ledelse
      • Situasjonsbasert ledelse
      • Formelle- og uformelle ledelsesstrukturer
    • Motivasjon
    • Konflikt og konflikthåndtering
    • Etikk i et ledelsesperspektiv
    • Bedriftskultur
      • Hva er kultur
      • Gode prosesser
      • Endring av kultur
  • Organisasjonsteori
    • Gruppeetablering
    • Gruppeprosesser

 

1c.     Økonomi

  • Økonomisk teori
    • Driftsøkonomi
    • Drifts og balanseregnskap
    • Prosjektøkonomi
  • Regnskapsanalyse (drift og balanse)
  • Kalkylemetoder
  • Materiellstyring og -regnskap
  • Økt lønnsomhet gjennom effektiv logistikk
  • Kategoristyring
  • Gøran Pärssons modell for effektivisering gjennom effektiv logistikk
  • Vilfredo Paretos 80/20 regel og ABC-analyser
  • Krajlicks matrise
  • Bærekraftig utvikling

 

Pensum

EFLEMNE1 Emne 1: Ledelse og økonomi

Program som bruker emnet