Emne 1: Ledelse og økonomi
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE1
- StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Emne 1: Ledelse og økonomi
1a. Studieteknikk
1b. Ledelse
1c. Økonomi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til kalkylemetoder og kategoristyring inne effektiviserings- og forbedringsledelse
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i arbeid med økonomi og prosjektøkonomi knyttet til effektivitets- og forbedringsledelse
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet i arbeid med ledelsesteori og ledelsesmodeller
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om regnskapsanalyse innen effektiviserings – og forbedringsledelse
- forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til bærekraftig utvikling i et samfunns- og verdiskapersperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til konflikt og konflikthåndtering innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til organisasjonsteori, gruppeetablering og gruppeprosesser inne effektiviserings- og forbedringsledelse
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til motivasjon og etikk i et ledelsesperspektiv
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til bedriftskultur innen effektiviserings- og forbedringsledelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til formelle- og uformelle ledelsesstrukturer innen effektiviserings- og forbedringsledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til relasjonsledelse og situasjonsbasert ledelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging i effektiviserings- og forbedringsledelse
- har utviklet arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans knyttet til materiellstyring og regnskap i arbeid med effektiviserings- og forbedringsledelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Studieteknikk
- Prosjekt og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Metode og presentasjon
- Bruk av læringsressurser
1b. Ledelse
- Ledelsesteori og -modeller
- Ledelsesmodeller
- Relasjonsledelse
- Intensjonsbasert ledelse
- Situasjonsbasert ledelse
- Formelle- og uformelle ledelsesstrukturer
- Motivasjon
- Konflikt og konflikthåndtering
- Etikk i et ledelsesperspektiv
- Bedriftskultur
- Hva er kultur
- Gode prosesser
- Endring av kultur
- Ledelsesmodeller
- Organisasjonsteori
- Gruppeetablering
- Gruppeprosesser
1c. Økonomi
- Økonomisk teori
- Driftsøkonomi
- Drifts og balanseregnskap
- Prosjektøkonomi
- Regnskapsanalyse (drift og balanse)
- Kalkylemetoder
- Materiellstyring og -regnskap
- Økt lønnsomhet gjennom effektiv logistikk
- Kategoristyring
- Gøran Pärssons modell for effektivisering gjennom effektiv logistikk
- Vilfredo Paretos 80/20 regel og ABC-analyser
- Krajlicks matrise
- Bærekraftig utvikling