Emne 4: Kommunikasjon, samarbeid og implementering

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DSSVVT4
    • Studieprogram
      Digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

4a. Kommunikasjon og samarbeid

4b. Teknologi

4c. Implementering og gjennomføring

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • forstår egen bransjes betydning ved bruk av virtuell velferdsteknologi og digital sansestimulering i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming
  • har kunnskap om begreper og prosesser ved kommunikasjon og brukermedvirkning i samarbeid med pårørende
  • har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet ved implementering av digital velferdsteknologi
  • har bransjekunnskap om ulike typer velferdsteknologi og kjennskap til yrkesfeltet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til håndtering av brukernes ulike følelser og reaksjoner, i møte med den digitale verden
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid innen virtuell velferdsteknologi som et ledd i bærekraftig utvikling

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende faglig kunnskap om brukermedvirkning i arbeid med digital sansestimulering
  • kan anvende relevante teknologiske verktøy i arbeid med digital sansestimulering
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med digital sansestimulering
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere hvorvidt anvendelse av digital sansestimulering kan være et tiltak for å imøtekomme fysiske, psykiske eller emosjonelle behov
  • kan anvende relevante faglige verktøy for planlegging av velferdsteknologiske løsninger i samarbeid med involverte aktører

 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder ved bruk av digitale og virtuelle hjelpemidler
  • har utviklet en etisk grunnholdning ved anvendelse av digitale og virtuelle hjelpemidler i yrkesutøvelsen
  • kan utføre implementering av digital sansestimulering og VR- teknologi på arbeidsplassen etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, innen fagområdet digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
  • kan utvikle arbeidsmetoder knyttet til digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi som kan tilpasses individuelle behov

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
84 Time(r)
Selvstudie
215 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

 4a. Kommunikasjon og samarbeid

  • Kommunikasjon i relasjoner
  • Refleksjon over betydningen av tilstedeværelse og empati i kommunikasjonen med pasienter og brukere
  • Individuell tilrettelegging
  • Samarbeid med brukere, deres representanter og pårørende
  • Veiledning og rådgivning overfor bruker og pårørende
  • Kollegabasert veiledning
  • Kunne samarbeide tverrfaglig for å ta initiativ til et helhetlig tjenestetilbud for pasient og brukere 
  • Håndtering av ulike følelser og reaksjoner i møte med den digitale verden

 

4b. Teknologi

  • Bærekraft
  • Bruk av IKT
  • Regelverk
  • Forståelse av ulik programvare
  • Velferdsteknologi i arbeid med
    • Barn
    • Ungdom
    • Eldre
    • Utviklingshemming
    • Funksjonsnedsettelse

 4c.  Implementering og gjennomføring

  • Ha kunnskap om digitalisering
  • Økonomi og administrative utfordringer
  • Implementere på arbeidsplassen
  • Kunne tilpasse teknologiske hjelpemidler
  • Tilpasse etter brukerens funksjoner
    • Kognitiv
    • Fysisk
    • Psykisk
  • Kultur og religiøse forskjeller
  • Positive og negative følger

 

Pensum

DSSVVT4 Emne 4: Kommunikasjon, samarbeid og implementering