Emne 4: Kommunikasjon, samarbeid og implementering
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT4
- StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Teknologi
4c. Implementering og gjennomføring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- forstår egen bransjes betydning ved bruk av virtuell velferdsteknologi og digital sansestimulering i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming
- har kunnskap om begreper og prosesser ved kommunikasjon og brukermedvirkning i samarbeid med pårørende
- har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet ved implementering av digital velferdsteknologi
- har bransjekunnskap om ulike typer velferdsteknologi og kjennskap til yrkesfeltet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til håndtering av brukernes ulike følelser og reaksjoner, i møte med den digitale verden
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid innen virtuell velferdsteknologi som et ledd i bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om brukermedvirkning i arbeid med digital sansestimulering
- kan anvende relevante teknologiske verktøy i arbeid med digital sansestimulering
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med digital sansestimulering
- kan kartlegge en situasjon og identifisere hvorvidt anvendelse av digital sansestimulering kan være et tiltak for å imøtekomme fysiske, psykiske eller emosjonelle behov
- kan anvende relevante faglige verktøy for planlegging av velferdsteknologiske løsninger i samarbeid med involverte aktører
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder ved bruk av digitale og virtuelle hjelpemidler
- har utviklet en etisk grunnholdning ved anvendelse av digitale og virtuelle hjelpemidler i yrkesutøvelsen
- kan utføre implementering av digital sansestimulering og VR- teknologi på arbeidsplassen etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, innen fagområdet digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- kan utvikle arbeidsmetoder knyttet til digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi som kan tilpasses individuelle behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 84 Time(r) |
Selvstudie | 215 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon i relasjoner
- Refleksjon over betydningen av tilstedeværelse og empati i kommunikasjonen med pasienter og brukere
- Individuell tilrettelegging
- Samarbeid med brukere, deres representanter og pårørende
- Veiledning og rådgivning overfor bruker og pårørende
- Kollegabasert veiledning
- Kunne samarbeide tverrfaglig for å ta initiativ til et helhetlig tjenestetilbud for pasient og brukere
- Håndtering av ulike følelser og reaksjoner i møte med den digitale verden
4b. Teknologi
- Bærekraft
- Bruk av IKT
- Regelverk
- Forståelse av ulik programvare
- Velferdsteknologi i arbeid med
- Barn
- Ungdom
- Eldre
- Utviklingshemming
- Funksjonsnedsettelse
4c. Implementering og gjennomføring
- Ha kunnskap om digitalisering
- Økonomi og administrative utfordringer
- Implementere på arbeidsplassen
- Kunne tilpasse teknologiske hjelpemidler
- Tilpasse etter brukerens funksjoner
- Kognitiv
- Fysisk
- Psykisk
- Kultur og religiøse forskjeller
- Positive og negative følger