Emne 4: Kommunikasjon, samarbeid og implementering
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT4
 - StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Teknologi
4c. Implementering og gjennomføring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- forstår egen bransjes betydning ved bruk av virtuell velferdsteknologi og digital sansestimulering i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming
 - har kunnskap om begreper og prosesser ved kommunikasjon og brukermedvirkning i samarbeid med pårørende
 - har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet ved implementering av digital velferdsteknologi
 - har bransjekunnskap om ulike typer velferdsteknologi og kjennskap til yrkesfeltet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til håndtering av brukernes ulike følelser og reaksjoner, i møte med den digitale verden
 - forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid innen virtuell velferdsteknologi som et ledd i bærekraftig utvikling
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om brukermedvirkning i arbeid med digital sansestimulering
 - kan anvende relevante teknologiske verktøy i arbeid med digital sansestimulering
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med digital sansestimulering
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere hvorvidt anvendelse av digital sansestimulering kan være et tiltak for å imøtekomme fysiske, psykiske eller emosjonelle behov
 - kan anvende relevante faglige verktøy for planlegging av velferdsteknologiske løsninger i samarbeid med involverte aktører
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder ved bruk av digitale og virtuelle hjelpemidler
 - har utviklet en etisk grunnholdning ved anvendelse av digitale og virtuelle hjelpemidler i yrkesutøvelsen
 - kan utføre implementering av digital sansestimulering og VR- teknologi på arbeidsplassen etter utvalgte målgruppers behov
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, innen fagområdet digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
 - kan utvikle arbeidsmetoder knyttet til digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi som kan tilpasses individuelle behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 84 Time(r)  |  
Selvstudie  | 215 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon i relasjoner
 - Refleksjon over betydningen av tilstedeværelse og empati i kommunikasjonen med pasienter og brukere
 - Individuell tilrettelegging
 - Samarbeid med brukere, deres representanter og pårørende
 - Veiledning og rådgivning overfor bruker og pårørende
 - Kollegabasert veiledning
 - Kunne samarbeide tverrfaglig for å ta initiativ til et helhetlig tjenestetilbud for pasient og brukere
 - Håndtering av ulike følelser og reaksjoner i møte med den digitale verden
 
4b. Teknologi
- Bærekraft
 - Bruk av IKT
 - Regelverk
 - Forståelse av ulik programvare
 - Velferdsteknologi i arbeid med 
- Barn
 - Ungdom
 - Eldre
 - Utviklingshemming
 - Funksjonsnedsettelse
 
 
4c. Implementering og gjennomføring
- Ha kunnskap om digitalisering
 - Økonomi og administrative utfordringer
 - Implementere på arbeidsplassen
 - Kunne tilpasse teknologiske hjelpemidler
 - Tilpasse etter brukerens funksjoner 
- Kognitiv
 - Fysisk
 - Psykisk
 
 - Kultur og religiøse forskjeller
 - Positive og negative følger
 
