Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT2
 - StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
 - Studiepoeng8
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning og retningslinjer
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i regelverk som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse
 - har innsikt i rettighetsbegrensninger ift. bruk av velferdsteknologi
 - har bransjekunnskap og kjennskap til digital sansestimulering samt kunnskap om lovgivning innen bruk av velferdsteknologi
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om statlige styringsdokument ift. bruk av velferdsteknologi i helse- og oppvekstsektoren
 - har kunnskap om ulike anvendelsesområder av VR/AR innen helse og oppvekst knyttet til undervisning
 - har kunnskap om regelverk, krav til etikk, sikkerhet og personvern (GDPR) som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi
 - har innsikt i relevante lover og forskrifter som regulerer plikter og rettigheter for brukere og pårørende som mottar/bruker teknologisk assistanse
 - forstår egen bransjes betydning i arbeidet med digital sansestimulering, for å bidra til økt livskvalitet for bruker/pasient og pårørende, samt bedre ressursutnyttelsen innen helse- og oppvekstsektoren
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige verktøy til å kartlegge bruk av VR/AR i arbeid med forebygging, behandling og/eller opplæring
 - kan anvende faglig kunnskap og tenke nytt og kreativt for bruksområder av VR/AR til sansestimulering
 - kan kartlegge situasjoner hvor bruk av digitale velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessige, samt identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 - kan anvende egen kunnskap og ferdighet til å bruke digital velferdsteknologi og virtuell sansestimulering i pedagogisk arbeid
 - kan finne informasjon og fagstoff som er knyttet til lovverk og GDPR, ved bruk av velferdsteknologi
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre sitt arbeid med digital sansestimulering i tråd med gjeldende lover og regler om personvern
 - har forståelse for barrierer ulike mennesker opplever i møtet med VR/AR teknologi
 - har forståelse for forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi
 - kan utvikle ulike arbeidsmetoder for å ta i bruk VR/AR teknologi som verktøy ved sansestimulering, for ulike brukergrupper
 - har utviklet en etisk grunnholdning som har brukeres, pasienters og pårørendes behov i sentrum og ivaretar brukermedvirkningen i samhandling med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
 - kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av ulike sektorer i arbeidet med velferdsteknologi og digital sansestimulering
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 196 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Grunnlagstenkning
- Velferdsteknologi
 - Digital sansestimulering
 - Virtuell velferdsteknologi
 - Utvikling og tilbud i Europa, Norge og lokalt
 - Etiske dilemma
 
2b. Lovgivning og retningslinjer
- Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
 - Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
 - Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
 - Nasjonal helse- og sykehusplan
 - Nasjonalt program for utvikling og implementering av velferdsteknologi
 - Morgendagens omsorg
 - Bruk av tvang og makt 
- mennesker med psykisk utviklingshemming
 - brukere som motsetter seg helsehjelp
 - barn og unge
 - eldre og demente
 
 - Rett til medvirkning og informasjon
 - Samtykke til helsehjelp
 - Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse
 - Etiske og personvernmessige utfordringer
 - Behov for standardisering på velferdsteknologiområdet
 - GDPR 
- Bilder, film og lydopptak i helse- og omsorgstjenesten
 - Bilder, film og lydopptak i barnevernet, skolen og barnehagen
 
 
