Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT2
- StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning og retningslinjer
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i regelverk som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse
- har innsikt i rettighetsbegrensninger ift. bruk av velferdsteknologi
- har bransjekunnskap og kjennskap til digital sansestimulering samt kunnskap om lovgivning innen bruk av velferdsteknologi
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om statlige styringsdokument ift. bruk av velferdsteknologi i helse- og oppvekstsektoren
- har kunnskap om ulike anvendelsesområder av VR/AR innen helse og oppvekst knyttet til undervisning
- har kunnskap om regelverk, krav til etikk, sikkerhet og personvern (GDPR) som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi
- har innsikt i relevante lover og forskrifter som regulerer plikter og rettigheter for brukere og pårørende som mottar/bruker teknologisk assistanse
- forstår egen bransjes betydning i arbeidet med digital sansestimulering, for å bidra til økt livskvalitet for bruker/pasient og pårørende, samt bedre ressursutnyttelsen innen helse- og oppvekstsektoren
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige verktøy til å kartlegge bruk av VR/AR i arbeid med forebygging, behandling og/eller opplæring
- kan anvende faglig kunnskap og tenke nytt og kreativt for bruksområder av VR/AR til sansestimulering
- kan kartlegge situasjoner hvor bruk av digitale velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessige, samt identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
- kan anvende egen kunnskap og ferdighet til å bruke digital velferdsteknologi og virtuell sansestimulering i pedagogisk arbeid
- kan finne informasjon og fagstoff som er knyttet til lovverk og GDPR, ved bruk av velferdsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre sitt arbeid med digital sansestimulering i tråd med gjeldende lover og regler om personvern
- har forståelse for barrierer ulike mennesker opplever i møtet med VR/AR teknologi
- har forståelse for forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi
- kan utvikle ulike arbeidsmetoder for å ta i bruk VR/AR teknologi som verktøy ved sansestimulering, for ulike brukergrupper
- har utviklet en etisk grunnholdning som har brukeres, pasienters og pårørendes behov i sentrum og ivaretar brukermedvirkningen i samhandling med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
- kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av ulike sektorer i arbeidet med velferdsteknologi og digital sansestimulering
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 196 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Grunnlagstenkning
- Velferdsteknologi
- Digital sansestimulering
- Virtuell velferdsteknologi
- Utvikling og tilbud i Europa, Norge og lokalt
- Etiske dilemma
2b. Lovgivning og retningslinjer
- Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
- Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
- Nasjonal helse- og sykehusplan
- Nasjonalt program for utvikling og implementering av velferdsteknologi
- Morgendagens omsorg
- Bruk av tvang og makt
- mennesker med psykisk utviklingshemming
- brukere som motsetter seg helsehjelp
- barn og unge
- eldre og demente
- Rett til medvirkning og informasjon
- Samtykke til helsehjelp
- Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse
- Etiske og personvernmessige utfordringer
- Behov for standardisering på velferdsteknologiområdet
- GDPR
- Bilder, film og lydopptak i helse- og omsorgstjenesten
- Bilder, film og lydopptak i barnevernet, skolen og barnehagen