Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DSSVVT2
    • Studieprogram
      Digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

2a. Grunnlagstenkning

2b. Lovgivning og retningslinjer

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i regelverk som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse
  • har innsikt i rettighetsbegrensninger ift. bruk av velferdsteknologi
  • har bransjekunnskap og kjennskap til digital sansestimulering samt kunnskap om lovgivning innen bruk av velferdsteknologi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om statlige styringsdokument ift. bruk av velferdsteknologi i helse- og oppvekstsektoren
  • har kunnskap om ulike anvendelsesområder av VR/AR innen helse og oppvekst knyttet til undervisning
  • har kunnskap om regelverk, krav til etikk, sikkerhet og personvern (GDPR) som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter som regulerer plikter og rettigheter for brukere og pårørende som mottar/bruker teknologisk assistanse
  • forstår egen bransjes betydning i arbeidet med digital sansestimulering, for å bidra til økt livskvalitet for bruker/pasient og pårørende, samt bedre ressursutnyttelsen innen helse- og oppvekstsektoren

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige verktøy til å kartlegge bruk av VR/AR i arbeid med forebygging, behandling og/eller opplæring
  • kan anvende faglig kunnskap og tenke nytt og kreativt for bruksområder av VR/AR til sansestimulering
  • kan kartlegge situasjoner hvor bruk av digitale velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessige, samt identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
  • kan anvende egen kunnskap og ferdighet til å bruke digital velferdsteknologi og virtuell sansestimulering i pedagogisk arbeid
  • kan finne informasjon og fagstoff som er knyttet til lovverk og GDPR, ved bruk av velferdsteknologi

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid med digital sansestimulering i tråd med gjeldende lover og regler om personvern
  • har forståelse for barrierer ulike mennesker opplever i møtet med VR/AR teknologi
  • har forståelse for forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi
  • kan utvikle ulike arbeidsmetoder for å ta i bruk VR/AR teknologi som verktøy ved sansestimulering, for ulike brukergrupper
  • har utviklet en etisk grunnholdning som har brukeres, pasienters og pårørendes behov i sentrum og ivaretar brukermedvirkningen i samhandling med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
  • kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av ulike sektorer i arbeidet med velferdsteknologi og digital sansestimulering

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
196 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

2a. Grunnlagstenkning

  • Velferdsteknologi
  • Digital sansestimulering
  • Virtuell velferdsteknologi
  • Utvikling og tilbud i Europa, Norge og lokalt
  • Etiske dilemma

 

2b. Lovgivning og retningslinjer

  • Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
  • Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
  • Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
  • Nasjonal helse- og sykehusplan
  • Nasjonalt program for utvikling og implementering av velferdsteknologi
  • Morgendagens omsorg
  • Bruk av tvang og makt
    • mennesker med psykisk utviklingshemming
    • brukere som motsetter seg helsehjelp
    • barn og unge
    • eldre og demente
  • Rett til medvirkning og informasjon
  • Samtykke til helsehjelp
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse
  • Etiske og personvernmessige utfordringer
  • Behov for standardisering på velferdsteknologiområdet
  • GDPR
    • Bilder, film og lydopptak i helse- og omsorgstjenesten
    • Bilder, film og lydopptak i barnevernet, skolen og barnehagen

 

 

Pensum

DSSVVT2 Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk

Program som bruker emnet