Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT1
- StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bransjekunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
- har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
- har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
- forstår egen bransjes betydning og har kunnskap om samfunnet, velferdsstatens utvikling og helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
- kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
- kan finne informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
- kan utføre helsefremmende arbeid med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
- kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
- kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Innledende tema
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
- Studieteknikk
- IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
1b. Etikk
- Menneskerettighetene
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Verdioppfatninger, menneskeforståelse og livssyn
- Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Makt, tvang og kontroll
- Etikk, moral og etiske dilemmaer
- Brukermedvirkning
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Kommunikasjonsteori, samhandling og konfliktløsning
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
- Roller: bruker – helse- og omsorgsarbeider – pårørende
- Oppøving av evne til samarbeid
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
- Bærekraftig utvikling
- Konsekvenser for levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer
- Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
- Finansiering av tjenestene og personbetaling
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Ulikheter og kulturelt mangfold
- Makt – avmakt
- Utviklingsteorier – livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Holdninger
- Forsvarsmekanismer og kriseteorier
- Stress
- Gruppepsykologi og nettverksteori