Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DSSVVT1
    • Studieprogram
      Digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Innledende tema

1b. Etikk

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk

1e. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bransjekunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
  • har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
  • har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
  • forstår egen bransjes betydning og har kunnskap om samfunnet, velferdsstatens utvikling og helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
  • kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
  • kan finne informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
  • kan utføre helsefremmende arbeid med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
  • kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
  • kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Innledende tema

  • Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
  • Studieteknikk
  • IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

1b. Etikk

  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Verdioppfatninger, menneskeforståelse og livssyn
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Makt, tvang og kontroll
  • Etikk, moral og etiske dilemmaer
  • Brukermedvirkning
  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring

 

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

  • Kommunikasjonsteori, samhandling og konfliktløsning
  • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
  • Roller: bruker – helse- og omsorgsarbeider – pårørende
  • Oppøving av evne til samarbeid
  • Veiledningsteori og veiledning

 

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk

  • Bærekraftig utvikling
  • Konsekvenser for levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer
  • Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Finansiering av tjenestene og personbetaling
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling

 

1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Ulikheter og kulturelt mangfold
  • Makt – avmakt
  • Utviklingsteorier – livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Holdninger
  • Forsvarsmekanismer og kriseteorier
  • Stress
  • Gruppepsykologi og nettverksteori  

 

Pensum

DSSVVT1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet