Teknologi og sikkerhet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DIG.LED.3
    • Studieprogram
      Digitaliseringsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

3a. Digital teknologi

3b. Digital sikkerhet

3c. Digital personvern

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om hvordan sikkerhet og brukervennlighet kan balanseres i digitale systemer
  • har innsikt i relevant regelverk for personvern og databeskyttelse, og kunnskap om hvordan dette påvirker digitaliseringsprosesser
  • har bransjekunnskap om trussel aktører, motiver og angrepsmetodikk i arbeid med digital sikkerhet og digitaliseringsledelse
  • kan som leder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om digital sikkerhet, trender og muligheter i det teknologiske landskapet
  • har innsikt i de grunnleggende reglene og prinsippene for å beskytte personvern og personopplysninger i digitaliseringsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan anvende relevante faglige verktøy til analyse av konsekvenser som digitale sikkerhetstiltak kan ha for sluttbrukerens brukervennlighet
  • kan anvende faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, hvor konflikter mellom digital sikkerhet og brukervennlighet kan påvirke både systemer og arbeidsprosesser
  • kan finne informasjon om og gjøre seg kjent med relevante regelverk for personvern og datasikkerhet som leder i sin bedrift/bransje
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere de viktigste områdene som vil bidra til å veilede om digital personvernbevissthet

 

Generell kompetanse

Studenten  

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, når konflikter mellom sikkerhet og brukervennlighet i digitaliseringsprosjekter oppstår
  • har utviklet en etisk grunnholdning til digitaliseringsledelse og de grunnleggende konseptene i digital sikkerhet
  • kan som leder bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å gjøre seg kjent med aktuelle trusselbilder i det digitale landskapet
  • kan som leder utvikle arbeidsmetoder for å avdekke muligheter i aktuelle teknologiske trender for digitaliseringsprosjekter
  • kan utvikle arbeidsmetoder ved beredskapsplanlegging i arbeid med digitaliseringsledelse og digitale sikkerhetshendelser

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

DIG.LED.3 Teknologi og sikkerhet

Program som bruker emnet