Teknologi og sikkerhet
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.3
 - StudieprogramDigitaliseringsledelse
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
3a. Digital teknologi
3b. Digital sikkerhet
3c. Digital personvern
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan sikkerhet og brukervennlighet kan balanseres i digitale systemer
 - har innsikt i relevant regelverk for personvern og databeskyttelse, og kunnskap om hvordan dette påvirker digitaliseringsprosesser
 - har bransjekunnskap om trussel aktører, motiver og angrepsmetodikk i arbeid med digital sikkerhet og digitaliseringsledelse
 - kan som leder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om digital sikkerhet, trender og muligheter i det teknologiske landskapet
 - har innsikt i de grunnleggende reglene og prinsippene for å beskytte personvern og personopplysninger i digitaliseringsarbeid
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante faglige verktøy til analyse av konsekvenser som digitale sikkerhetstiltak kan ha for sluttbrukerens brukervennlighet
 - kan anvende faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, hvor konflikter mellom digital sikkerhet og brukervennlighet kan påvirke både systemer og arbeidsprosesser
 - kan finne informasjon om og gjøre seg kjent med relevante regelverk for personvern og datasikkerhet som leder i sin bedrift/bransje
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere de viktigste områdene som vil bidra til å veilede om digital personvernbevissthet
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, når konflikter mellom sikkerhet og brukervennlighet i digitaliseringsprosjekter oppstår
 - har utviklet en etisk grunnholdning til digitaliseringsledelse og de grunnleggende konseptene i digital sikkerhet
 - kan som leder bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å gjøre seg kjent med aktuelle trusselbilder i det digitale landskapet
 - kan som leder utvikle arbeidsmetoder for å avdekke muligheter i aktuelle teknologiske trender for digitaliseringsprosjekter
 - kan utvikle arbeidsmetoder ved beredskapsplanlegging i arbeid med digitaliseringsledelse og digitale sikkerhetshendelser
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 44 Time(r)  |  
Selvstudie  | 224 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Digital teknologi
- Aktuelle teknologiske trender og muligheter
 - Den digitale teknologiens egenskaper
 - Kunstig intelligens (KI)
 - Innovasjon, brukervennlighet og tilgjengelighet
 
3b. Digital sikkerhet
- Trusselbilde i det digitale landskapet
 - Hva er digital sikkerhet?
 - Lovverk for digital sikkerhet
 - NSM’s grunnprinsipper for IKT sikkerhet
 - Håndtering av hendelser
 
3c. Digitalt personvern
- Hva er personopplysninger?
 - Lovverk for personvern
 - Personvern i digitaliseringsarbeid
 - Verktøy og metoder for godt personvern
 - Eksempler på personvernsaker
 
