Teknologi og sikkerhet
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.3
- StudieprogramDigitaliseringsledelse
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
3a. Digital teknologi
3b. Digital sikkerhet
3c. Digital personvern
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan sikkerhet og brukervennlighet kan balanseres i digitale systemer
- har innsikt i relevant regelverk for personvern og databeskyttelse, og kunnskap om hvordan dette påvirker digitaliseringsprosesser
- har bransjekunnskap om trussel aktører, motiver og angrepsmetodikk i arbeid med digital sikkerhet og digitaliseringsledelse
- kan som leder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om digital sikkerhet, trender og muligheter i det teknologiske landskapet
- har innsikt i de grunnleggende reglene og prinsippene for å beskytte personvern og personopplysninger i digitaliseringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante faglige verktøy til analyse av konsekvenser som digitale sikkerhetstiltak kan ha for sluttbrukerens brukervennlighet
- kan anvende faglige kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, hvor konflikter mellom digital sikkerhet og brukervennlighet kan påvirke både systemer og arbeidsprosesser
- kan finne informasjon om og gjøre seg kjent med relevante regelverk for personvern og datasikkerhet som leder i sin bedrift/bransje
- kan kartlegge en situasjon og identifisere de viktigste områdene som vil bidra til å veilede om digital personvernbevissthet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, når konflikter mellom sikkerhet og brukervennlighet i digitaliseringsprosjekter oppstår
- har utviklet en etisk grunnholdning til digitaliseringsledelse og de grunnleggende konseptene i digital sikkerhet
- kan som leder bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å gjøre seg kjent med aktuelle trusselbilder i det digitale landskapet
- kan som leder utvikle arbeidsmetoder for å avdekke muligheter i aktuelle teknologiske trender for digitaliseringsprosjekter
- kan utvikle arbeidsmetoder ved beredskapsplanlegging i arbeid med digitaliseringsledelse og digitale sikkerhetshendelser
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |