Mennesker og organisasjon

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DIG.LED.2
    • Studieprogram
      Digitaliseringsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

2a. Digital modenhet

2b. Endringsledelse i digitaliseringsprosjekter 

2c. Sentrale teknikker i endringsarbeidet

2d. Digital ledelse på tvers

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om verktøy, teknikker og analyser innen digitalt endringsarbeid
  • har innsikt i strategier for hvordan man som leder håndterer spenninger og motiverer organisasjonen for digital endring
  • har bransjekunnskap til yrkesfeltet og ulike nivåer av digital modenhet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om strategier for hvordan man håndterer spenninger, samt motiverer og leder en organisasjon for digital endring

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende faglig kunnskap ved endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med digitalisering, ledelse og endringskultur i en bedrift
  • kan finne informasjon og fagstoff om hvordan man kommuniserer og jobber med mennesker i endringsarbeid for å håndtere motstand og spenninger
  • kan kartlegge nåsituasjon og endringsvilje i et selskap for å forstå hvor klar organisasjonen er for å digitalisere, og hvilke utfordringer en som leder må ta høyde for i digitaliseringsprosessen

 

Generell kompetanse

Studenten  

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeid med den menneskelige rollen i digitaliseringsprosjekter, med vekt på etikk, sårbarheter og håndtering av spenninger i organisasjonen
  • har utviklet en grunnholdning til hvordan man leder mennesker ved endringsarbeid i digitaliseringsprosjekter
  • kan utføre digitaliseringsledelse med forståelse for samspillet mellom teknologisk utvikling og organisatorisk endring, og kunne gi eksempler på mulige fallgruver
  • kan som leder utvikle arbeidsmetoder og tjenester med forståelse for hvorfor spenninger oppstår i en organisasjon i digitaliseringsarbeid
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper ved bruk av transparent kommunikasjon for å bygge tillit og relasjoner i digitaliseringsprosjekter

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

DIG.LED.2 Mennesker og organisasjon

Program som bruker emnet