Mennesker og organisasjon
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.2
- StudieprogramDigitaliseringsledelse
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
2a. Digital modenhet
2b. Endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
2c. Sentrale teknikker i endringsarbeidet
2d. Digital ledelse på tvers
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verktøy, teknikker og analyser innen digitalt endringsarbeid
- har innsikt i strategier for hvordan man som leder håndterer spenninger og motiverer organisasjonen for digital endring
- har bransjekunnskap til yrkesfeltet og ulike nivåer av digital modenhet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om strategier for hvordan man håndterer spenninger, samt motiverer og leder en organisasjon for digital endring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap ved endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med digitalisering, ledelse og endringskultur i en bedrift
- kan finne informasjon og fagstoff om hvordan man kommuniserer og jobber med mennesker i endringsarbeid for å håndtere motstand og spenninger
- kan kartlegge nåsituasjon og endringsvilje i et selskap for å forstå hvor klar organisasjonen er for å digitalisere, og hvilke utfordringer en som leder må ta høyde for i digitaliseringsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeid med den menneskelige rollen i digitaliseringsprosjekter, med vekt på etikk, sårbarheter og håndtering av spenninger i organisasjonen
- har utviklet en grunnholdning til hvordan man leder mennesker ved endringsarbeid i digitaliseringsprosjekter
- kan utføre digitaliseringsledelse med forståelse for samspillet mellom teknologisk utvikling og organisatorisk endring, og kunne gi eksempler på mulige fallgruver
- kan som leder utvikle arbeidsmetoder og tjenester med forståelse for hvorfor spenninger oppstår i en organisasjon i digitaliseringsarbeid
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper ved bruk av transparent kommunikasjon for å bygge tillit og relasjoner i digitaliseringsprosjekter
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |