Mennesker og organisasjon
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.2
 - StudieprogramDigitaliseringsledelse
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
2a. Digital modenhet
2b. Endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
2c. Sentrale teknikker i endringsarbeidet
2d. Digital ledelse på tvers
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verktøy, teknikker og analyser innen digitalt endringsarbeid
 - har innsikt i strategier for hvordan man som leder håndterer spenninger og motiverer organisasjonen for digital endring
 - har bransjekunnskap til yrkesfeltet og ulike nivåer av digital modenhet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om strategier for hvordan man håndterer spenninger, samt motiverer og leder en organisasjon for digital endring
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap ved endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
 - kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med digitalisering, ledelse og endringskultur i en bedrift
 - kan finne informasjon og fagstoff om hvordan man kommuniserer og jobber med mennesker i endringsarbeid for å håndtere motstand og spenninger
 - kan kartlegge nåsituasjon og endringsvilje i et selskap for å forstå hvor klar organisasjonen er for å digitalisere, og hvilke utfordringer en som leder må ta høyde for i digitaliseringsprosessen
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeid med den menneskelige rollen i digitaliseringsprosjekter, med vekt på etikk, sårbarheter og håndtering av spenninger i organisasjonen
 - har utviklet en grunnholdning til hvordan man leder mennesker ved endringsarbeid i digitaliseringsprosjekter
 - kan utføre digitaliseringsledelse med forståelse for samspillet mellom teknologisk utvikling og organisatorisk endring, og kunne gi eksempler på mulige fallgruver
 - kan som leder utvikle arbeidsmetoder og tjenester med forståelse for hvorfor spenninger oppstår i en organisasjon i digitaliseringsarbeid
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper ved bruk av transparent kommunikasjon for å bygge tillit og relasjoner i digitaliseringsprosjekter
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 44 Time(r)  |  
Selvstudie  | 224 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Digital modenhet
- Hva er digital modenhet?
 - Hva kjennetegner en kultur for endringsvillighet
 - Kontinuerlig endring og livslang læring
 
2b. Endringsledelse i digitaliseringsprosjekter
- Hvordan er samspillet mellom teknologisk utvikling og organisatorisk endring
 - Tilrettelegge for digitalisering i digitalt modne og umodne virksomheter – likheter og ulikheter
 - Håndtering av motstand og spenninger gjennom årsaksanalyse, empati og dialog
 
2c. Sentrale teknikker i endringsarbeidet
- Innføring i analyse- og forberedelsesarbeid, som interessentanalyse, situasjonsanalyse (SWOT eller gap-analyse) og endringsstrategi
 - Kommunikasjonens viktighet i form av en klar visjon, kontinuerlig åpen dialog og målrettet budskap
 - Planlegging av involvering, deltakelse og opplæring i endringsarbeidet
 
2d. Digital ledelse på tvers
- Strategisk tilpasning gjennom felles digitale mål som kobler avdelinger eller enheter sammen
 - Hvordan skape en endringskultur ved å fremme eksperimentering, læring og bruk av digitale verktøy
 - Bruk av transparent kommunikasjon for å bygge tillit og relasjoner
 
