Digitalisering

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DIG.LED.1
    • Studieprogram
      Digitaliseringsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Introduksjon til digitalisering

1c. Digital kompetanse

1d. Digitalisering i praksis

1e. Bærekraftig digitalisering

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hva digitalisering er
  • har kunnskap om likheter og forskjeller i de ulike omfangene innen digitalisering
  • har innsikt i hvordan digitalisering omfatter endring av analoge prosesser til digitale prosesser, samt bruken av teknologi for å forbedre arbeidsmetoder
  • har bransjekunnskap om stegene i en digitaliseringsprosess: kartlegging av behov, planlegging, implementering og oppfølging
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om praktiske eksempler på digitalisering fra relevante bedrifter
  • forstår egen bransjes betydning av digitalisering og bærekraft, samt hvordan dette påvirker organisasjonen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere nødvendig digital kompetanse og planlegge hvordan dette skal tilegnes
  • kan skissere en plan for gjennomføring av et digitaliseringsprosjekt
  • kan finne informasjon og fagstoff om digitalisering og teknologi i egen/spesifikk bransje
  • kan kartlegge en situasjon rundt relevante prosesser i egen organisasjon, være i stand til å identifisere forbedringsmuligheter og bestille endringer/gjennomføring av forbedringer

 

Generell kompetanse

Studenten  

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i digitaliseringsprosesser
  • har utviklet en etisk grunnholdning til bærekraft i forbindelse med digitaliseringsprosjekter
  • kan utføre behovsanalyse etter digitaliseringsmuligheter i relevant bedrift
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper hvor digitalisering kan effektivisere arbeidsprosesser, redusere kostnader og forbedre kvalitet
  • kan utarbeide strategier for hvordan bedriften skal hente ut gevinster med et digitaliseringsprosjekt

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Pensum

DIG.LED.1 Digitalisering

Program som bruker emnet