Digitalisering
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.1
- StudieprogramDigitaliseringsledelse
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Introduksjon til digitalisering
1c. Digital kompetanse
1d. Digitalisering i praksis
1e. Bærekraftig digitalisering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hva digitalisering er
- har kunnskap om likheter og forskjeller i de ulike omfangene innen digitalisering
- har innsikt i hvordan digitalisering omfatter endring av analoge prosesser til digitale prosesser, samt bruken av teknologi for å forbedre arbeidsmetoder
- har bransjekunnskap om stegene i en digitaliseringsprosess: kartlegging av behov, planlegging, implementering og oppfølging
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om praktiske eksempler på digitalisering fra relevante bedrifter
- forstår egen bransjes betydning av digitalisering og bærekraft, samt hvordan dette påvirker organisasjonen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere nødvendig digital kompetanse og planlegge hvordan dette skal tilegnes
- kan skissere en plan for gjennomføring av et digitaliseringsprosjekt
- kan finne informasjon og fagstoff om digitalisering og teknologi i egen/spesifikk bransje
- kan kartlegge en situasjon rundt relevante prosesser i egen organisasjon, være i stand til å identifisere forbedringsmuligheter og bestille endringer/gjennomføring av forbedringer
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i digitaliseringsprosesser
- har utviklet en etisk grunnholdning til bærekraft i forbindelse med digitaliseringsprosjekter
- kan utføre behovsanalyse etter digitaliseringsmuligheter i relevant bedrift
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper hvor digitalisering kan effektivisere arbeidsprosesser, redusere kostnader og forbedre kvalitet
- kan utarbeide strategier for hvordan bedriften skal hente ut gevinster med et digitaliseringsprosjekt
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 44 Time(r) |
Selvstudie | 224 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Prosjekt og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Metode og presentasjon
- Bruk av læringsressurser
1b. Introduksjon til digitalisering
- Hva betyr det å digitalisere?
- Gjennomføring av digitaliseringsarbeid
- Utfordringer ved digitalisering
- Hvordan digital strategi kan påvirke forretningsmodeller og interne strukturer
- Gevinstrealisering
1c. Digital kompetanse
- Hva er digital kompetanse?
- Hvilken digital kompetanse er aktuell for digitalisering?
- Hvordan kan virksomheter tilegne seg digital kompetanse?
1d. Digitalisering i praksis
- Eksempler på digitalisering – prosesser, tjenester og produkter
- Kunne identifisere eksempler fra egen bedrift med forbedringspotensial
- Verktøy og metoder for analyse og planlegging
1e. Bærekraftig digitalisering
- Hva vil det si å bruke digitalisering for å redusere ressursbruk?
- Fordeler og ulemper for miljøet ved digitalisering
- Hvordan kan digitalisering knyttes mot FNs bærekraftmål?
- Eksempler på typiske områder hvor digitalisering kan gi redusert ressursbruk i næringslivet, i offentlig forvaltning eller i private hjem