Digitalisering
Emnefakta
- EmnekodeDIG.LED.1
 - StudieprogramDigitaliseringsledelse
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Introduksjon til digitalisering
1c. Digital kompetanse
1d. Digitalisering i praksis
1e. Bærekraftig digitalisering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hva digitalisering er
 - har kunnskap om likheter og forskjeller i de ulike omfangene innen digitalisering
 - har innsikt i hvordan digitalisering omfatter endring av analoge prosesser til digitale prosesser, samt bruken av teknologi for å forbedre arbeidsmetoder
 - har bransjekunnskap om stegene i en digitaliseringsprosess: kartlegging av behov, planlegging, implementering og oppfølging
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om praktiske eksempler på digitalisering fra relevante bedrifter
 - forstår egen bransjes betydning av digitalisering og bærekraft, samt hvordan dette påvirker organisasjonen i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere nødvendig digital kompetanse og planlegge hvordan dette skal tilegnes
 - kan skissere en plan for gjennomføring av et digitaliseringsprosjekt
 - kan finne informasjon og fagstoff om digitalisering og teknologi i egen/spesifikk bransje
 - kan kartlegge en situasjon rundt relevante prosesser i egen organisasjon, være i stand til å identifisere forbedringsmuligheter og bestille endringer/gjennomføring av forbedringer
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i digitaliseringsprosesser
 - har utviklet en etisk grunnholdning til bærekraft i forbindelse med digitaliseringsprosjekter
 - kan utføre behovsanalyse etter digitaliseringsmuligheter i relevant bedrift
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper hvor digitalisering kan effektivisere arbeidsprosesser, redusere kostnader og forbedre kvalitet
 - kan utarbeide strategier for hvordan bedriften skal hente ut gevinster med et digitaliseringsprosjekt
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 44 Time(r)  |  
Selvstudie  | 224 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Prosjekt og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Metode og presentasjon
 - Bruk av læringsressurser
 
1b. Introduksjon til digitalisering
- Hva betyr det å digitalisere?
 
- Gjennomføring av digitaliseringsarbeid
 - Utfordringer ved digitalisering
 - Hvordan digital strategi kan påvirke forretningsmodeller og interne strukturer
 - Gevinstrealisering
 
1c. Digital kompetanse
- Hva er digital kompetanse?
 - Hvilken digital kompetanse er aktuell for digitalisering?
 - Hvordan kan virksomheter tilegne seg digital kompetanse?
 
1d. Digitalisering i praksis
- Eksempler på digitalisering – prosesser, tjenester og produkter 
- Kunne identifisere eksempler fra egen bedrift med forbedringspotensial
 - Verktøy og metoder for analyse og planlegging
 
 
1e. Bærekraftig digitalisering
- Hva vil det si å bruke digitalisering for å redusere ressursbruk?
 - Fordeler og ulemper for miljøet ved digitalisering
 - Hvordan kan digitalisering knyttes mot FNs bærekraftmål?
 - Eksempler på typiske områder hvor digitalisering kan gi redusert ressursbruk i næringslivet, i offentlig forvaltning eller i private hjem
 
