Emne 6: Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BMSBEMNE6
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen.  

For fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål, og ved 60 studiepoeng eller mer gis tittelen «Fagskolegrad».

 

Emnet er obligatorisk.
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaring fra praksis. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, 2 fra ferdigheter og 2 fra generell kompetanse.
 

Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6.  Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unge med særskilte behov og har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og fremtidsperspektiv
  • har kunnskap om kommunikasjon og begreper innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi
  • har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og kunnskap om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy og hvordan legge til rette for læring og utvikling på ulike alderstrinn
  • har innsikt i relevante lover som regulerer oppvekstsektorens virkefelt og som regulerer de rettigheter barn og unge med særskilte behov har, samt har innsikt i kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse
  • har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for barn og unge med særskilte behov i skole- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå og har kjennskap til organiseringen av disse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om pedagogikk, psykologi, didaktikk, helsefremmende og forebyggende arbeid, som grunnlag for tjenester til barn og unge med særskilte behov
  • forstår betydningen av å legge til rette for helsefremmende og forebyggende arbeid i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, og forstår betydningen av at ressurser og faglig kompetanse benyttes på en best mulig måte for barn og unge med særskilte behov og deres familier

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i forebyggende, helsefremmende og pedagogisk arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende sin kunnskap for å kartlegge og identifisere teoretiske og praktiske problemstillinger og behov for tiltak i forhold til barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende pedagogikk og didaktikk i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy og teknikker som bidrar til læring og samarbeid med barn og unge som har særskilte behov og deres foresatte, samt også andre faggrupper
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov
  • kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov og iverksette helsefremmende og pedagogiske aktiviteter for barn og unge med særskilte behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for de yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov og deres familier 
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med barn og unge som har særskilte behov og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan utføre kartlegging og identifisere ressurser og ulike vansker i barn og unges oppvekstmiljø, samt vurdere behov og iverksette helsefremmede tiltak innen fysisk aktivitet og ernæring for å forebygge negativ utvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid, pedagogisk arbeid og leke-aktiviteter som øker muligheten for inkludering og integrering av barn og unge med særskilte behov
  • kan bygge relasjoner med kolleger og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om forebyggende tiltak, læring- og lekaktiviteter rettet mot barn og unges som har særskilte behov
  • kan utvikle, bruke og individuelt tilpasse forebyggende og helsefremmende tiltak, læring- og lekaktiviteter til barn og unge med særskilte behov gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Muntlig fremlegg
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
280 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksaminering.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

BMSBEMNE6 Emne 6: Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema