Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BMSBEMNE3
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid 

3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde knyttet til forebygging av livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i folkehelsearbeid, knyttet til med barn med særskilte behov
  • har bransjekunnskap og kjennskap til arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til psykososialt arbeid i bolig, barnehage og skole, i arbeid med barn med særskilte behov
  • forstår egen bransjes/yrkes betydningen av arbeid med barn med særskilte behov knyttet til dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap knyttet til forebyggende miljøarbeidstiltak i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan anvende relevant faglig verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til misbruk av rusmidler og tobakk, i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan finne informasjon om matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling arbeidet med barn med særskilte behov
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til betydningen av tidlig innsats, i arbeid med barn med særskilte behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til miljøarbeid, helsefremmende og forebyggende arbeid, i arbeid med barn med særskilte behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til nettvett og kildekritikk, i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan utføre folkehelsearbeid i arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til sentrale lovverk, føringer og strategiplaner
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å forebygge livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet, i arbeid med barn med særskilte behov

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
150 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

BMSBEMNE3 Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid

Program som bruker emnet