Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE3
 - StudieprogramBarn med særskilte behov
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde knyttet til forebygging av livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i folkehelsearbeid, knyttet til med barn med særskilte behov
 - har bransjekunnskap og kjennskap til arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til psykososialt arbeid i bolig, barnehage og skole, i arbeid med barn med særskilte behov
 - forstår egen bransjes/yrkes betydningen av arbeid med barn med særskilte behov knyttet til dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til forebyggende miljøarbeidstiltak i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan anvende relevant faglig verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til misbruk av rusmidler og tobakk, i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan finne informasjon om matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling arbeidet med barn med særskilte behov
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til betydningen av tidlig innsats, i arbeid med barn med særskilte behov
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til miljøarbeid, helsefremmende og forebyggende arbeid, i arbeid med barn med særskilte behov
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til nettvett og kildekritikk, i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan utføre folkehelsearbeid i arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til sentrale lovverk, føringer og strategiplaner
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å forebygge livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet, i arbeid med barn med særskilte behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 150 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Sentrale begreper i folkehelsearbeid
 - Dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover
 - Sentrale lovverk, føringer, strategiplaner i folkehelsearbeid
 - Betydningen av tidlig innsats
 - Sosiale nettverk for barn og unge
 - Miljøarbeid
 - Psykososialt arbeid i bolig, barnehage og skole
 
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
- Forebygging av livsstilsrelaterte sykdommer
 - Matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter
 - Misbruk av rusmidler og tobakk
 - Påvirkning til valg av positiv helseatferd
 - Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet
 - Nettvett og kildekritikk
 
