Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE3
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde knyttet til forebygging av livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i folkehelsearbeid, knyttet til med barn med særskilte behov
- har bransjekunnskap og kjennskap til arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til psykososialt arbeid i bolig, barnehage og skole, i arbeid med barn med særskilte behov
- forstår egen bransjes/yrkes betydningen av arbeid med barn med særskilte behov knyttet til dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til forebyggende miljøarbeidstiltak i arbeid med barn med særskilte behov
- kan anvende relevant faglig verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til misbruk av rusmidler og tobakk, i arbeid med barn med særskilte behov
- kan finne informasjon om matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling arbeidet med barn med særskilte behov
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til betydningen av tidlig innsats, i arbeid med barn med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til miljøarbeid, helsefremmende og forebyggende arbeid, i arbeid med barn med særskilte behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til nettvett og kildekritikk, i arbeid med barn med særskilte behov
- kan utføre folkehelsearbeid i arbeid med barn med særskilte behov, knyttet til sentrale lovverk, føringer og strategiplaner
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper for å forebygge livsstilsrelaterte sykdommer blant barn med særskilte behov
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet, i arbeid med barn med særskilte behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 150 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |