Emne 2: Pedagogikk og didaktikk

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BMSBEMNE2
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

2a. Pedagogikk 

2b. Didaktikk

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde, knyttet til observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeid med barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til velferdsteknologi i arbeid med barn med særskilte behov
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til IKT som pedagogisk verktøy, teknologiutvikling og digitalisering i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til læring og læringspsykologi i arbeid med barn med særskilte behov
  • forstår egen bransjes betydning av individuell tilrettelegging for læring og utvikling i arbeid med barn med særskilte behov, sett i et samfunns- og verdiskapersperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til leke- og læringsprosesser i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innen undervisnings- og opplæringsmetoder i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling innen barns utvikling av sosial kompetanse, i arbeidet med barn som har særskilte behov
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til språk og begrepsutvikling i arbeid med barn med særskilte behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for bransjeetiske prinsipper innen didaktikk og pedagogikk i oppvekstsektoren
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn med særskilte behov, ved relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov ved bruk av kartleggingsverktøy i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til motivasjons- og mestringsteorier i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
150 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

BMSBEMNE2 Emne 2: Pedagogikk og didaktikk

Program som bruker emnet