Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE2
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Pedagogikk
2b. Didaktikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde, knyttet til observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeid med barn med særskilte behov
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til velferdsteknologi i arbeid med barn med særskilte behov
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til IKT som pedagogisk verktøy, teknologiutvikling og digitalisering i arbeid med barn med særskilte behov
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til læring og læringspsykologi i arbeid med barn med særskilte behov
- forstår egen bransjes betydning av individuell tilrettelegging for læring og utvikling i arbeid med barn med særskilte behov, sett i et samfunns- og verdiskapersperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til leke- og læringsprosesser i arbeid med barn med særskilte behov
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innen undervisnings- og opplæringsmetoder i arbeid med barn med særskilte behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling innen barns utvikling av sosial kompetanse, i arbeidet med barn som har særskilte behov
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til språk og begrepsutvikling i arbeid med barn med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper innen didaktikk og pedagogikk i oppvekstsektoren
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn med særskilte behov, ved relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov ved bruk av kartleggingsverktøy i arbeid med barn med særskilte behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til motivasjons- og mestringsteorier i arbeid med barn med særskilte behov
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 150 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |