Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE2
 - StudieprogramBarn med særskilte behov
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Pedagogikk
2b. Didaktikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde, knyttet til observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeid med barn med særskilte behov
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til velferdsteknologi i arbeid med barn med særskilte behov
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til IKT som pedagogisk verktøy, teknologiutvikling og digitalisering i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til læring og læringspsykologi i arbeid med barn med særskilte behov
 - forstår egen bransjes betydning av individuell tilrettelegging for læring og utvikling i arbeid med barn med særskilte behov, sett i et samfunns- og verdiskapersperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til leke- og læringsprosesser i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innen undervisnings- og opplæringsmetoder i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling innen barns utvikling av sosial kompetanse, i arbeidet med barn som har særskilte behov
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til språk og begrepsutvikling i arbeid med barn med særskilte behov
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper innen didaktikk og pedagogikk i oppvekstsektoren
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn med særskilte behov, ved relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
 - kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov ved bruk av kartleggingsverktøy i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til motivasjons- og mestringsteorier i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen ved konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 150 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a Pedagogikk
- Læring og læringspsykologi
 - Språk og begrepsutvikling
 - Leke- og læringsprosesser
 - Utviklingspsykologi
 - Motivasjons- og mestringsteorier
 - Utvikling av sosial kompetanse
 - Barn og unges danningsprosess
 - Relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne
 - Endrings og utviklingskompetanse
 - Individuell tilrettelegging for læring og utvikling
 - Kartleggingsverktøy
 
2b. Didaktikk
- Undervisnings- og opplæringsmetoder
 - Konflikthåndtering
 - Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
 - IKT som pedagogisk verktøy, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
