Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BMSBEMNE1
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 

1b. Oppvekstfagene i samfunnet 

1c. Etikk

1d. Kommunikasjon og samhandling 

1e. Sosiologi og psykologi 

1f.  Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i arbeid med barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevant lovverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer oppvekstsektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå samt organisering og finansiering, knyttet til barn med særskilte behov
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om levekår, folkehelse og livsmestring i arbeid med barn med særskilte behov
  • forstår egen bransjes betydning for implementering av IKT som kommunikasjonsverktøy i et bærekrafts-, samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til relasjonskompetanse og konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til barn og unge i krise og sorg
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til menneskerettighetene, demokrati og medborgerskap i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til roller, makt og avmakt samt gruppepsykologi og nettverksteori, i arbeid med barn med særskilte behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med barn med særskilte behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til tverrkulturell samhandling og kommunikasjon i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan utføre arbeid etter utvalgte målgruppers behov knyttet til verdier, normer og livssyn, i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til veiledningsteori og veiledning, i arbeid med barn med særskilte behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til GDPR, kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll, i arbeid med barn med særskilte behov

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Selvstudie
170 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring

 

1b. Oppvekstfagene i samfunnet

  • Oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper i oppvekstfagene
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene

 

1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier, normer og livssyn
  • Etisk teori og refleksjonsmodeller
  • Etiske problemstillinger og dilemmaer
  • Menneskerettighetene
  • Yrkesetikk
  • Demokrati og medborgerskap

 

1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • IKT som kommunikasjonsverktøy
  • Samhandlingsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning
  • Barn, unge og familiens medvirkning

 

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Barn og unge i krise og sorg

 

1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

  • Bærekraftig utvikling
  • Levekår, folkehelse og livsmestring
  • Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, GDPR
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
  • Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll

 

Pensum

BMSBEMNE1 Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter

Program som bruker emnet