Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE1
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i arbeid med barn med særskilte behov
- har innsikt i relevant lovverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer oppvekstsektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå samt organisering og finansiering, knyttet til barn med særskilte behov
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om levekår, folkehelse og livsmestring i arbeid med barn med særskilte behov
- forstår egen bransjes betydning for implementering av IKT som kommunikasjonsverktøy i et bærekrafts-, samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til relasjonskompetanse og konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til barn og unge i krise og sorg
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til menneskerettighetene, demokrati og medborgerskap i arbeid med barn med særskilte behov
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til roller, makt og avmakt samt gruppepsykologi og nettverksteori, i arbeid med barn med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med barn med særskilte behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til tverrkulturell samhandling og kommunikasjon i arbeid med barn med særskilte behov
- kan utføre arbeid etter utvalgte målgruppers behov knyttet til verdier, normer og livssyn, i arbeid med barn med særskilte behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til veiledningsteori og veiledning, i arbeid med barn med særskilte behov
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til GDPR, kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll, i arbeid med barn med særskilte behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudie | 170 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper i oppvekstfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier, normer og livssyn
- Etisk teori og refleksjonsmodeller
- Etiske problemstillinger og dilemmaer
- Menneskerettighetene
- Yrkesetikk
- Demokrati og medborgerskap
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- IKT som kommunikasjonsverktøy
- Samhandlingsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
- Barn, unge og familiens medvirkning
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
- Gruppepsykologi og nettverksteori
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Barn og unge i krise og sorg
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Bærekraftig utvikling
- Levekår, folkehelse og livsmestring
- Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, GDPR
- Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
- Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll