Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE1
 - StudieprogramBarn med særskilte behov
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i arbeid med barn med særskilte behov
 - har innsikt i relevant lovverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer oppvekstsektoren
 - har bransjekunnskap og kjennskap til oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå samt organisering og finansiering, knyttet til barn med særskilte behov
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om levekår, folkehelse og livsmestring i arbeid med barn med særskilte behov
 - forstår egen bransjes betydning for implementering av IKT som kommunikasjonsverktøy i et bærekrafts-, samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til relasjonskompetanse og konflikthåndtering i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til barn og unge i krise og sorg
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til menneskerettighetene, demokrati og medborgerskap i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til roller, makt og avmakt samt gruppepsykologi og nettverksteori, i arbeid med barn med særskilte behov
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til ulikheter og kulturelt mangfold i arbeid med barn med særskilte behov
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket knyttet til tverrkulturell samhandling og kommunikasjon i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan utføre arbeid etter utvalgte målgruppers behov knyttet til verdier, normer og livssyn, i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til veiledningsteori og veiledning, i arbeid med barn med særskilte behov
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen knyttet til GDPR, kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll, i arbeid med barn med særskilte behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Selvstudie  | 170 Time(r)  |  
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Prosjekt- og utviklingsarbeid
 - Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
 - Teorier og begreper i oppvekstfagene
 - Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
 
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Verdier, normer og livssyn
 - Etisk teori og refleksjonsmodeller
 - Etiske problemstillinger og dilemmaer
 - Menneskerettighetene
 - Yrkesetikk
 - Demokrati og medborgerskap
 
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
 - IKT som kommunikasjonsverktøy
 - Samhandlingsteori
 - Konflikthåndtering
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledningsteori og veiledning
 - Barn, unge og familiens medvirkning
 
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
 - Gruppepsykologi og nettverksteori
 - Roller, makt og avmakt
 - Utviklingsteorier
 - Emosjoner, behov og motivasjon
 - Barn og unge i krise og sorg
 
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Bærekraftig utvikling
 - Levekår, folkehelse og livsmestring
 - Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, GDPR
 - Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
 - Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll
 
