Emne 5: Prosjektarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMUEMNE5
    • Studieprogram
      Arbeid med ungdom
    • Studiepoeng
      4
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene;” kunnskap”,” ferdigheter” og ”generell  kompetanse”. Prosjektarbeidets omfang er 60 timer fordelt over 10 uker. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnært. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av de 10 ukene.

Logg skal føres for hver av de 10 ukene. Ved prosjektslutt skal loggen leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.

En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen. 
Prosjektarbeidet gjennomføres parallelt med fordypningsemnet og skal skrives med utgangspunkt i dette arbeidet etter gitte kriterier.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om målrettet og systematisk miljøarbeid i oppvekstsektoren
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, samt kunnskap om aktuelle begreper og teorier innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi
  • har kunnskap om sammenhengen mellom helsefremmende arbeid i oppvekstsektoren, og ungdoms fysiske, psykiske og sosiale helse
  • har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter innen oppvekstsektoren generelt, og i forhold til ungdom spesielt
  • har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for ungdom med særskilte behov på kommunalt, regionalt og statlig nivå og har kjennskap til organiseringen av disse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ungdomsarbeid som fagområde, delta i faglig utvikling og formidle kunnskap innen fagfeltet
  • forstår betydningen av et helsefremmende oppvekstmiljø og ungdomsarbeid sett i forhold til enkeltmennesket, og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i arbeid rettet mot ungdom
  • kan identifisere ressurser og problemer i de unges miljø, vurdere behov og iverksette tiltak i samarbeid med de unge, deres foreldre og fagpersoner
  • kan reflektere over og anvende sin teoretiske og praktiske kompetanse i samarbeid med de unge og deres familier for å forebygge problemutvikling
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter rettet mot ungdom, selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan kommunisere profesjonelt, og anvende sin kunnskap og samhandlingskompetanse i samarbeidet med ungdom, foresatte og øvrige samarbeidspartnere
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i møte med ungdom
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak, og trekke inn andre faginstanser når dette er nødvendig

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for faglige og etiske utfordringer i arbeidet med ungdom, kjenner egen kompetanse og ansvarsområde, og vet når andre yrkesgrupper og faginstanser må trekkes inn
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis og egne holdninger, samt begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i de unges ressurser, ønsker og behov
  • kan bygge relasjoner på tvers av avdelinger, etater og yrkesgrupper i samarbeid om tiltak og aktiviteter rettet mot ungdom
  • kan utvikle og tilpasse tiltak og tjenester med relevans for yrkesutøvelsen gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

 

Arbeidskrav

Prosjektarbeid 60 timer over 10 uker. Logg skal føres for hver uke.

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Prosjektskisse
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk
Prosjektarbeid
Prosjektarbeid
60 timer fordelt på 10 uker
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Prosjektarbeid
60 Time(r)

Vurdering

Prosjektarbeidet og logg vurderes til bestått/ikke bestått.

Om det på et tidspunkt i prosjektarbeidperioden oppstår tvil om studenten vil kunne få ikke bestått prosjektarbeid, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 2 uker før prosjektarbeidperioden avsluttes. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra faglærer om dette. 

Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Logg
Bestått - ikke bestått
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

AMUEMNE5 Emne 5: Prosjektarbeid