Emne 4: Ungdomstid (inkludert 8 timer hospitering)
Emnefakta
- EmnekodeAMUEMNE4
- StudieprogramArbeid med ungdom
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Ungdomskultur
4b. Livsmestring
4c. Helse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike psykiske vansker hos barn og unge, samt forhold som kan fremme eller hemme god psykisk helse
- har kjennskap til forekomst av fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og kjenner til rutiner og meldeplikt i forhold til dette
- har kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer god fysisk helse, samt pubertet og utfordringer knyttet til dette
- har kunnskap om ulike rusmidler, samt innsikt i forhold som kan føre til misbruk av disse
- har kunnskap om ulike kulturer, og forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med flerkulturell ungdom
- har kunnskap om bruk av aktivitet som metode, og aktivitetens betydning i forebyggende arbeid med ungdom
Ferdigheter
Studenten:
- kan kartlegge ungdoms fysiske og psykiske helse, og iverksette tiltak med helsefremmende virkning
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for begrepet resiliens og hvordan kunnskap om ulike beskyttelsesfaktorer skaper nye muligheter for forebyggende tiltak for ungdom som befinner seg i risikosituasjoner
- har forståelse for språklig, religiøst og kulturelt mangfold som verdi og ressurs i dagens samfunn, og kan bidra til å skape forståelse og toleranse mellom ulike kulturer
- har forståelse for ungdoms behov og livssituasjon, samt sosiale strukturer som omgir ungdom
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Hospitering | Praktiske øvelse 8 timer | Arbeidskrav - obligatorisk | |
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 100 Time(r) |
Hospitering | 8 Time(r) |
Selvstudie | 310 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |