Emne 2: Pedagogikk og kommunikasjon
Emnefakta
- EmnekodeAMUEMNE2
 - StudieprogramArbeid med ungdom
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Innføring i pedagogikk
2b. Kommunikasjon
2c. Miljøarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om at sosial kompetanse utvikles kontinuerlig gjennom handlinger og opplevelser
 - har kunnskap om motivasjonsteori
 - har kunnskap om ulike verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av aktiviteter og tiltak
 - har kunnskap om begrepet miljøarbeid og om miljøarbeiderens rolle i oppvekstsektoren
 - har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og hvordan legge til rette for læring, danningsprosesser og utvikling på ulike alderstrinn og med variasjon i utviklingsforløp
 - har kunnskap om konflikter og konflikthåndtering
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fagenes felles kunnskapsgrunnlag for å kommunisere med og vurdere ungdoms individuelle og sosiale behov med vekt på medvirkning
 - kan kartlegge og identifisere ungdoms individuelle og sosiale behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som fremmer sosial kompetanse, helse og mestring
 - kan veilede ungdom og deres foresatte innenfor eget arbeidsområde
 - kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer trygghet, deltakelse og medvirkning
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak, i samarbeid og samråd med ungdom og andre tjenesteytere der dette er naturlig
 - kan bygge relasjoner med ungdom og kan utføre arbeidet på en slik måte at ungdommens behov ivaretas
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 68 Time(r)  |  
Selvstudie  | 210 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Innføring i pedagogikk
- Innføring i pedagogikk
 - Pedagogikk og metodikk
 - Didaktikk og planlegging
 
2b. Kommunikasjon
- Kommunikasjon og samhandling
 - Kommunikasjon med ungdom i utfordrende livssituasjoner
 - Konflikter og konflikarbeid
 - Veiledning
 - Verktøy i veiledning
 - Veilederrollen
 - Relasjonskompetanse
 
2c. Miljøarbeid
- Medvirkning
 - Motivasjon og mestring
 - Sosial kompetanse
 - Helsefremmende og forebyggende arbeid
 - Tiltak
 
