Emne 1: Grunnelementer i oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeAMUEMNE1
- StudieprogramArbeid med ungdom
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Innledende tema
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
- har innsikt i lovverk som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, samt kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse, samt regelverk for HMS og internkontroll
- forstår oppvekstsektorens betydning i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon i møte med ungdom, foresatte, medarbeidere og øvrige samarbeidspartnere
- kan anvende relevant lovverk i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
- kan anvende relevant teori i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglig problemstillinger en møter i arbeidet med ungdom
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske dilemmaer
- kan utføre arbeidet profesjonelt og kan ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med ungdom
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 206 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Innledende tema
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- IKT
1 b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper i oppvekstfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
1 c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier, normer og livssyn
- Etisk teori og refleksjonsmodeller
- Etiske problemstillinger og dilemmaer
- Menneskerettighetene
- Yrkesetikk
- Demokrati og medborgerskap
1 d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- IKT som kommunikasjonsverktøy
- Samhandlingsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
- Barn, unge og familiens medvirkning
1 e. Sosiologi og psykologi:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
- Gruppepsykologi og nettverksteori
- Roller, makt og avmakt
- Læringspsykologi
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Barn og unge i krise og sorg
1 f. Stats og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
- Bærekraftig utvikling
- Levekår, folkehelse og livsmestring
- Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
- Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
- Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll