Emne 1: Grunnelementer i oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMUEMNE1
    • Studieprogram
      Arbeid med ungdom
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Innledende tema

1b. Oppvekstfagene i samfunnet

1c. Etikk

1d. Kommunikasjon og samhandling

1e. Sosiologi og psykologi

1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
  • har innsikt i lovverk som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, samt kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse, samt regelverk for HMS og internkontroll
  • forstår oppvekstsektorens betydning i et samfunnsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon i møte med ungdom, foresatte, medarbeidere og øvrige samarbeidspartnere
  • kan anvende relevant lovverk i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
  • kan anvende relevant teori i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglig problemstillinger en møter i arbeidet med ungdom

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske dilemmaer
  • kan utføre arbeidet profesjonelt og kan ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med ungdom

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Selvstudie
206 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Innledende tema

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT

 

1 b. Oppvekstfagene i samfunnet

  • Oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper i oppvekstfagene
  • Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene

 

1 c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier, normer og livssyn
  • Etisk teori og refleksjonsmodeller
  • Etiske problemstillinger og dilemmaer
  • Menneskerettighetene
  • Yrkesetikk
  • Demokrati og medborgerskap
     

1 d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • IKT som kommunikasjonsverktøy
  • Samhandlingsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning
  • Barn, unge og familiens medvirkning

 

1 e. Sosiologi og psykologi:

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
  • Roller, makt og avmakt
  • Læringspsykologi
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Barn og unge i krise og sorg

 

1 f. Stats og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

  • Bærekraftig utvikling
  • Levekår, folkehelse og livsmestring
  • Lovverket som regulerer oppvekstsektorens virkefelt
  • Oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
  • Kvalitetsarbeid, HMS og internkontroll

 

Pensum

AMUEMNE1 Emne 1: Grunnelementer i oppvekstfaget

Program som bruker emnet