Emne 1: Grunnelementer i oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeAMUEMNE1
- StudieprogramArbeid med ungdom
- Studiepoeng14
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Innledende tema
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gruppepsykologi og nettverksteori, ulike kommunikasjons- og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteorier, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
- har innsikt i lovverk som regulerer oppvekstsektorens virkefelt, samt kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse, samt regelverk for HMS og internkontroll
- forstår oppvekstsektorens betydning i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon i møte med ungdom, foresatte, medarbeidere og øvrige samarbeidspartnere
- kan anvende relevant lovverk i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
- kan anvende relevant teori i sitt arbeid med ungdom og deres nettverk
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglig problemstillinger en møter i arbeidet med ungdom
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske dilemmaer
- kan utføre arbeidet profesjonelt og kan ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med ungdom
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Selvstudie | 206 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |