Emne 5: Praksis

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMSFFK5
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 5: Praksis

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker à 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.

Dersom du kan ha praksis på egen arbeidsplass, vil praksis normalt bli gjennomført som ordinært lønnet arbeid. For de som har praksis på annen arbeidsplass vil den normalt bli gjennomført som ulønnet praksis.

All praksis må gjennomføres på arbeidsplasser som kan tilby arbeidsoppgaver som er relevante for utdanningen en har søkt opptak til.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogiske og didaktiske begreper, prosesser og verktøy som anvendes i arbeid med språklig og kulturelt mangfold i barnehage, skole og SFO
  • har kunnskap om flerspråklighet og flerkulturelt arbeid og hva som fremmer mangfold, inkludering og medvirkning i arbeid med barna og i samarbeid med foreldrene
  • har kunnskap om systematisk språkarbeid for barn 0-11 år
  • har innsikt i barnehageloven, rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, skolens opplæringslov, og aktuelle veiledere knyttet til arbeidet med språklig og kulturelt mangfold i møte med barn
  • har kunnskap om ulike instanser innen oppvekstsektoren som har kompetanse på språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid, og har kjennskap til organiseringen av disse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som grunnlag for pedagogiske arbeid rettet mot barn i barnehage, skole og SFO
  • forstår betydningen av å legge til rette for en barnehage og skole der inkludering og mangfold er viktige verdier, og forstår betydningen av at ressurser i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse benyttes til det beste for barnet  

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og nasjonale planer i planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid med språk, flerspråklighet og flerkultur i barnehage, skole og SFO
  • kan anvende begreper, teorier og sin praktiske kunnskap for å observere, kartlegge og identifisere problemstillinger i arbeid med språklig og kulturelt mangfold i møte med barn
  • kan anvende ulike pedagogiske og didaktiske metoder i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, skole og SFO, både selvstendig og i samarbeid med annet fagpersonell
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan anvende relevante faglige verktøy for å kartlegge barnehagens og skolens språkmiljø og iverksette tiltak som fremmer barns språkutvikling og flerkulturelt arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og muligheter i arbeid med å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø og å synliggjøre mangfold i barnehage, skole og SFO
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som anerkjenner ulik språklig, religiøs og kulturell identitet hos barnet, og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres til barnets beste
  • kan utføre språk og flerkulturelt arbeid i barnehagen og skolen som bidrar til samarbeid med foresatte og som ivaretar både barnegruppens og enkeltbarnets behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre samarbeidspartnere gjennom samarbeid om språk og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
  • kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, og individuelt tilpasse arbeidsmetoder knyttet til språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid gjennom tverrfaglig samarbeid, kunnskapsdeling, veiledning, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

 

Arbeidskrav

Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til  læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.

Prosjektetskissen skal  leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.

Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.

Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.

  • Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
  • Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse

I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Grunnlagsdokument
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk
Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell
Praksis
Arbeidskrav - obligatorisk
300 t praksis fordelt over 10 uker

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Praksis
300 Time(r)

Vurdering

Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.  

Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette. 

Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Grunnlagsdokument
Bestått - ikke bestått
Individuell
En intern sensor
Midtvurdering
Bestått - ikke bestått
Individuell
Sluttvurdering
Bestått - ikke bestått
Individuell

Pensum

AMSFFK5 Emne 5: Praksis