Emne 4: Flerkulturell kompetanse
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK4
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
- Studiepoeng8
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 4: Flerkulturell kompetanse
4a. Mangfold som ressurs
4b. Identitet og danning
4c. Foreldresamarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante begreper innen arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO
- har kunnskap om danningsprosesser og barns identitetsutvikling
- kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold, språk og flerspråklighet, psykologi, didaktikk og lek ved å blant annet lese relevant fagstoff, søke veiledning hos andre fagpersoner og bruke aktuelle nettsider
- forstår barnehagen og skolens betydning i arbeid med å fremme mangfold, inkludering og integrering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om flerkulturelt arbeid knyttet til praktiske problemstillinger i barnehage, skole og SFO
- kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i møte med foresatte
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider, og fremstille dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i arbeid med språk og flerspråklighet
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere barnehagens og skolens miljø og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for språklig, religiøst og kulturelt mangfold som verdi og ressurs i dagens samfunn
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foresatte med ulik språklig og kulturell bakgrunn
- kan bidra i arbeidet som fremmer mangfold og inkludering ut ifra barnegruppenes- og enkeltbarnets behov
- kan bygge relasjoner gjennom praktisk samarbeid med foresatte, fagfeller på egen arbeidsplass, samt med andre yrkesgrupper i samarbeid om språk, og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, bruke og individuelt tilpasse didaktiske arbeidsmetoder, forebyggende og helsefremmende tiltak, språk, læring- og lekaktiviteter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i barnehage, skole og SFO
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 230 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |